توافق رهبران فرانسه و انگلیس بر سر مناقشه ماهیگیری

ربه گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رهبران فرانسه و انگلیس توافق کردند به زودی تدابیری برای کاهش تنش‌ها بر سر مجوزهای ماهیگیری میان دو کشور در نظر بگیرند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس امروز یکشنبه در حاشیه نشست گروه بیست در رم ایتالیا دیدار کردند.

براساس گزارش شبکه بی.اف.ام.تی.وی فرانسه به نقل از کاخ الیزه، رهبران فرانسه و انگلیس توافق کردند به زودی تدابیری برای کاهش تنش‌ها بر سر مجوزهای ماهیگیری میان دو کشور در نظر بگیرند. ریاست جمهوری فرانسه گفت، ضرورت دارد که تدابیر عملی و عملیاتی در سریعترین زمان ممکن برای کاستن از تنش‌های روزافزون اندیشیده شود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که تبعیت از قوانین مجوزهای ماهیگیری ضرورت دارد.

مساله تردد کشتی‌های ماهیگیری فرانسه و انگلیس در آبهای یکدیگر از تازه‌ترین بحران‌های پسا بریگزیتی است. اختلاف نظر در مورد حقوق بهره برداری از شیلات در آبهای حوزه کانال مانش به عنوان یکی از جنجالی‌ترین مسائل بین این دو کشور همسایه پس از برگزیت سر بر آورده است.

این اختلاف در ماه ژوئن منجر به بروز جنگ لفظی شدیدی بین امانوئل ماکرون و بوریس جانسون در جریان کنفرانس جی۷ شد. ماکرون در روزهای اخیر "اعتبار" انگلیس را به دلیل کوتاهی کردنش در پایبندی به معاهده‌ای که چند سال در مورد آن مذاکره کرده زیر سوال برد و در پی این مساله، این اختلاف بر نشست جاری گروه ۲۰ در شهر رُم غالب بود.

پاریس ادعا کرده است، به رغم مذاکرات و گفتگوهای مستمر، انگلیس مجوزهای کمتری نسبت به میزان واجد شرایط برای ماهیگیران فرانسوی صادر کرده است. نخست وزیر فرانسه در پی بالا گرفتن مناقشه بین کشورش و انگلیس بر سر بهره‌برداری از منابع شیلات، در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست در صورت عدم پایبندی انگلیس به مفاد توافق پسابریگزیت بر سر این منابع، به این کشور درخصوص وجود تبعاتی از بابت داشتن "رفتاری به دور از همکاری" هشدار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.