بلینکن: فرانسه شریک حیاتی آمریکا است

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه شب در نشستی خبری با همتایان استرالیایی خود شرکت کردند.

بلینکن در این نشست خبری مدعی شد: «هیچ تفرقه‌ای میان شرکای ما در حوزه اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام وجود ندارد. همکاری با انگلیس و استرالیا پیامی مبنی بر این است که آماده همکاری با متحدان خود از جمله در اروپا هستیم».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «از نقش مهم کشورهای اروپایی  در منطقه هند و اقیانوس آرام استقبال می‌کنیم و ادامه همکاری نزدیک با ناتو و اتحادیه اروپا و دیگران را دنبال می‌کنیم. به‌خصوص در مورد فرانسه، این کشور یک شریک حیاتی در این زمینه و سایر زمینه‌ها محسوب می‌شود».

او در ادامه مدعی شد این همکاری‌ها موجب تقویت صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام خواهد شد و آمریکا در کنار استرالیا از نظم جهانی مبتنی بر قانون دفاع می‌کند.

بلینکن همچنین با حمایت از تقاضای استرالیا برای انجام تحقیق درباره خاستگاه ویروس کرونا در چین گفت، استرالیا را در این زمینه تنها خواهد گذاشت.

این در حالی است که پیش‌تر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت تحقیقات گسترده‌ای درباره خاستگاه ویروس کرونا در چین انجام داده‌اند و پکن تأکید کرده از دور بعدی تحقیقات حمایت خواهد کرد اما به این شرط که آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان به‌صورت پیش فرض مرکز شیوع این بیماری در نظر گرفته نشود.

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به تحریم‌های افسار گسیخته و ظالمانه علیه کشورهای مختلف مدعی شد نگرانی عمیق خود درخصوص فشار اقتصادی چین علیه استرالیا را بارها اعلام کرده است.

در ادامه، «ماریس پِین» وزیر امور خارجه استرالیا مدعی شد: «ما درباره رقابت راهبری با چین گفت‌وگو کردیم که نیاز به پاسخ دارند. این مسئله بدین معنا نیست که حوزه‌هایی برای تعامل سازنده با چین وجود نداشته باشد. استرالیا همچنان گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با چین را دنبال خواهد کرد».

وزیر امور خارجه استرالیا افزود: «رهبری آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام امری ناگزیر خواهد ماند. پیام استرالیا این است که متحدی هستیم که به‌دنبال فرصت‌هایی برای همکاری در سرتاسر منطقه بر اساس حفظ نقش رهبری آمریکا است».

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری گفت: «استرالیا ما را در جنگ‌های دو دهه گذشته همراهی کرده است. باید به استرالیا کمک کنیم تا به قدرت زیردریایی‌های اتمی دست یابد».

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «در گفت‌وگوهای امروز وضعیت امنیتی در منطقه را به بحث گذاشتیم. به طور ویژه‌ای درباره نقش ثبات‌زدای چین و تلاش پکن برای ارعاب دیگر کشورها گفت‌وگو کردیم. علاوه بر تأکید بر همکاری نتیجه محور با حزب کمونیست چین، درخصوص تلاش چین برای تضعیف نظم جهانی چشمان بازی خواهیم داشت».

«پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا نیز ضمن اعلام استفاده از انواع مختلف هواپیماهای جنگی آمریکایی در کشورش گفت، بخش دیگری از همکاری با آمریکا شامل پایداری لجستیکی و توانایی حفظ حمایت از فعالیت‌های دو طرف از جمله در زمینه‌های لجستیک و حفظ توانایی زیردریایی‌ها و دیگر نیروهای نظامی استرالیایی خواهد بود.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد امروز (پنجشنبه) توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

در این میان، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

بلینکن در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری در این زمینه گفت: «همان‌طور که رئیس جمهور [جو بایدن] شب گذشته اعلام کرد، از ایفای نقش اروپا در منطقه هند و آرام قویاً استقبال می‌کنیم و همان‌طور که ظرف ماه‌های گذشته گفتیم به همکاری با ناتو و اتحادیه اروپا ادامه می‌دهیم. در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود نیز بارها بر تداوم همکاری با این کشور تأکید کرده‌ام و رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور [امانوئل] ماکرون نیز بر این مسئله تأکید کرده‌اند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «با همتایان فرانسوی خود ظرف یکی دو روز گذشته در تماس بوده‌ایم تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنیم. ما با فرانسوی‌ها در زمینه اولویت‌های مختلف همکاری بسیار نزدیکی داریم».

او در پاسخ به سوالی درباره نحوه خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان که انتقادات زیادی به‌دنبال داشته است گفت: «اول اینکه، پیش از اجرای خروج، با متحدان خود رایزنی‌های فشرده‌ای داشتیم و اظهارات آن‌ها در تصمیمی که گرفتیم دخیل بود. ناتو نیز فوراً از این تصمیم استقبال کرد».

وزیر دفاع آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضورش در جلسات استماع کنگره در این‌باره گفت، به زودی همانند بلینکن در چنین جلساتی حاضر خواهد شد.

در ادامه، بلینکن و آستین از اظهار نظر درباره اخبار جنجالی منتشر شده درباره تماس «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با همتای چینی خودداری کردند.

وزیر دفاع آمریکا در این‌باره گفت، کتابی که این اتفاق در آن بیان شده نخوانده است و علاوه بر این، تماس‌های یاد شده مربوط به دوره پیش از منصوب شدن وی به عنوان رئیس پنتاگون بوده و به همین دلیل در این‌باره اظهارنظری نمی‌کند.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به نقل قول از کتابی با نام «خطر» (Peril) به قلم دو روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی یعنی «باب وودوارد» و «رابرت کاستا» که قرار است هفته آینده منتشر شود، پرداخته و نوشت که او در پی نگرانی از احتمال وقوع جنگ با چین در پی تنش‌زایی‌های ترامپ، دو بار با همتای چینی خود مخفیانه تماس گرفته است.

در این کتاب که بر اساس گفته‌های مستند حدود ۲۰۰ منبع مطلع دولتی و غیردولتی نوشته‌شده، آمده است، میلی که از رفتارهای عصبی ترامپ در هفته‌های پایانی حضورش در کاخ سفید و مشخص‌شدن شکست وی در انتخابات ریاست‌جمهوری نگران بود، یک بار در تاریخ سی‌ام اکتبر ۲۰۲۰ و بار دیگر در تاریخ هشتم ژانویه با «لی زوچِنگ» رئیس ستاد مشترک کمیته مرکزی نیروهای مسلح چین تماس گرفت.

به نوشته واشنگتن‌پست، میلی در این تماس به ژنرال لی اطمینان خاطر داده بود که آمریکا باثبات است و قرار نیست که حمله‌ای نظامی را انجام دهد و اگر قرار بر چنین امری شد، او حتماً زودتر به پکن اطلاع خواهد داد.

در پی انتشار این خبر، جمهوری خواهان آمریکا از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، استعفای رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را خواستار شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.