لامپ ضد کرونا ساخته شد!

اسپوتنیک گزارش داد، دانشمندان آمریکایی لامپی ساخته اند که می تواند کووید-19 را در سلول های انسانی از بین ببرد.

 نشریه ژورنال ساینتیفیک ریپورتز  در این زمینه نوشت: دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت دستگاهی شدند که می تواند ویروس کرونا را هم بر روی سطح اجسام و هم در داخل سلول های انسان از بین ببرد.

محققان آمریکایی برای این کار لامپی با طول موج مشخص ساخته اند. خاطرنشان می شود که این دستگاه امواج آبی را با چگالی معین در محدوده ای که برای افراد بی خطر است ساطع می کند.

بیماری‌ای کووید-19 بر اثر کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 (SARS-CoV-2) ایجاد می‌شود. علایم معمول آن تب، سرفه، تنگی نفس، و از دست رفتن حس بویایی هستند. درد عضلانی، تولید خلط، گلودرد، ناچشایی و سرخی چشم از جمله نشانه‌های کمتر معمول آن هستند. با این که اکثریت موارد این بیماری باعث علایم خفیف می‌شود، بعضی از موارد به سینه‌پهلو و نارسایی چند اندامی پیشرفت می‌کند. نرخ مرگ و میر بین 1٪ و 5٪ تخمین زده می‌شود ولی بر حسب سن و دیگر شرایط سلامتی تغییر می‌کند. این بیماری اساساً از طریق قطرات ریز تنفسی افراد مبتلا، وقتی سرفه یا عطسه می‌کنند، به سایر افراد سرایت می‌کند. زمان مابین در معرض بیماری قرار گرفتن و بروز نشانه‌ها، بین 2 و 14 روز است. از طریق شستن دست‌ها و دیگر تدابیر بهداشتی، می‌توان از پخش آن جلوگیری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.