زنان باردار مبتلا به کرونا چه علائمی دارند؟

پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری و بررسی مقالات منتشرشده، عوارض و پیامدهای ابتلا به کرونا در دوران بارداری را بررسی کردند.

زنان باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیک و ضعف سیستم ایمنی، در طی بارداری در برابر عفونت‌های نوظهور مانند بیماری کووید-۱۹ آسیب‌پذیری بیشتری دارند. همچنین میزان اضطراب و استرس در دوران پاندمی کووید-۱۹ بالا است و زنان نگرانی‌های زیادی در مورد ابتلای خود و نوزادشان و مراجعه برای دریافت مراقبت‌های دوران بارداری دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری علایم بیماری کرونا و تظاهرات آن در زنان باردار و نوزادان را مورد بررسی قرار دادند تا در این شرایط تیم مراقبتی از دانش کافی برای انجام مراقبت و تشخیص بارداری برخوردار شوند.

برای انجام این مطالعه مروری، مقالات منتشر شده در مورد موضوع کووید-۱۹ در دوران بارداری در پایگاه‌های اطلاعاتی اسکوپوس، پابمد، WOS و ... جستجو شدند و ۱۷ مقاله اصیل پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.

مطالعات بررسی‌شده در چین، فرانسه، ایران، اسرائیل، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، کویت و انگلستان انجام شده و به طور کلی در آن‌ها، چهار هزار و ۴۹۴ زن باردار بررسی شده بودند.

بررسی تظاهرات بالینی زنان باردار مبتلا به کرونا نشان داد که شایع‌ترین علائم به ترتیب؛ تب، سرفه، زجر تنفسی، درد شکم و علائم گوارشی بود و تعدادی از مادران باردار نیز فاقد علامت بودند. مطالعات حاکی از آن بود که در اکثر موارد زنان باردار مبتلا به کرونا زایمان سزارین داشتند و حدود ۲۵ درصد به صورت طبیعی زایمان کردند.

طبق این بررسی‌ها؛ شایع‌ترین عارضه‌های جنینی شامل زجر تنفسی و ضربان سریع قلب جنین بود. در ۱۲ مطالعه، زایمان زودرس گزارش شده بود و چهار مطالعه زجر تنفسی در هنگام تولد را گزارش کرده بودند. همچنین در یک مطالعه پارگی زودرس کیسه آب و در یک مطالعه مرگ جنین داخل رحم، گزارش شد.

در این مطالعات عنوان شده که در اکثر موارد از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان استفاده شده بود. همچنین داروهای ضد ویروسی، کورتون‌ها و هیدروکسی کلروکین هم در درمان بیماران جای داشتند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ طبق بررسی‌ها شایع‌ترین عارضه بارداری در زنان مبتلا به کرونا، زایمان پیش از موعد است که در اکثر موارد نیز به دلیل دیسترس یا اضطراب جنینی رخ داده بود.

این محققان می‌گویند: با توجه به این‌که زنان باردار و نوزادان از گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، ارائه خدمات آموزشی و درمانی برای جلوگیری از بروز بیماری و عوارض آن ضروری است.

با توجه به مشکلات عنوان‌شده، توجه به واکسیناسیون زنان باردار و پیشگیری از ابتلای این گروه حساس در برابر عفونت کووید-۱۹ ضروری است.

در انجام این تحقیق، معصومه فیاضی و رقیه رحمانی بیلندی پژوهشگران مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد و رسول رحمانی از کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه مهر ماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «تظاهرات بالینی، پیامدهای مادری، جنینی و نوزادی زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹، یک مطالعه مرور سیستماتیک» در مجله زنان، مامایی و نازایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.