آمادگی ایران برای گفتگوی مستقیم با اعضای اروپایی برجام

شبکه «پرس تی‌وی» به نقل از یک منبع گزارش داد برخلاف ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی، ایران رسماً آمادگی خود را برای مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، در تهران یا در پایتخت‌های این سه کشور اعلام کرده است.

 

طبق این گزارش، یک منبع آگاه از تلاش‌های دیپلماتیک «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در بروکسل، بلژیک در گفت‌وگو با این شبکه، ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر پاسخ منفی ایران به دیدار با نمایندگان سه کشور فرانسه،انگلیس و آلمان را رد کرد.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با سه طرف اروپایی توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

این منبع افزود که ایران از سه کشور اروپایی برای سفر به تهران دعوت کرده یا برای چنین گفت‌وگوهایی پیشنهاد سفر به پایتخت‌های این سه کشور را داده، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

این خبر در حالی منتشر شده که روزنامه «وال استریت ژورنال» با خبرسازی مدعی شده بود، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که به بروکسل برای گفت‌وگو با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام سفر کرده، به درخواست نشست مشترک با نماینده اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام در بروکسل به منظور تسهیل شرایط ازسرگیری مذاکرات وین پاسخ منفی داده است. 

علی باقری  سه‌شنبه شب وارد بروکسل شد. باقری پیش‌تر در توئیتی اعلام کرده بود قرار است روز چهارشنبه با مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام درباره مذاکرات نتیجه محور ملاقات کند.

وی همچنین در توئیتی نوشت: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

انریکه مورا پنجشنبه ۲۲ مهرماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقیمانده را در بروکسل ادامه دهند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از سفر مورا به تهران در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت که گفت‌وگوهای پنجشنبه گذشته خوب و سازنده بوده و نکاتی که باید به انریکه مورا می‌گفت منتقل کرد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در حین این گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود مورد رایزنی قرار بگیرد. 

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در دیدار دبیرکل جدید اکو گفت مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ بزودی از سر گرفته خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.