سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اسرائیل با برجام کنار می‌آید

کدخبر: ۴۴۰۷۱۳
نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته فرصت برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برای همیشه پا برجا نخواهد بود و تداوم گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های تعیین شده باعث می‌شود تا واشینگتن از نقطه بازگشت به برجام دور شود.
اسرائیل با برجام کنار می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز، «دوری آمریکا  از برجام با فعالیت‌های هسته‌ای ایران»، «اسرائیل با برجام کنار می‌آید»، «محدود کردن ترامپ برای حمله به ایران و چین در روزهای آخر»، «یک‌پارچه‌سازی اقتصاد روسیه و چین طی یک دهه آینده»، «چین درخواست بایدن را بی‌پاسخ گذاشت«، «هشدار نسبت به بازسازی القاعده در افغانستان ظرف دو سال»، «اروپا چاره‌ای جز گفت‌وگو با طالبان ندارد»، «حمله هوایی به نیروهای حشدالشعبی در البوکمال» و «مخالفت عفو بین‌الملل با تحریم جام‌جهانی قطر» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

دوری آمریکا  از برجام با فعالیت‌های هسته‌ای ایران

به گزارش رویترز، لوئیس بونو، نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته فرصت برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برای همیشه پا برجا نخواهد بود و تداوم گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های تعیین شده باعث می‌شود تا واشینگتن از نقطه بازگشت به برجام دور شود. بونو در این نشست مدعی شده ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکایش از طریق دیپلماسی به دنبال تضمین بازگشت دوجانبه به برجام است. توافقی که یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و یک ابزار حیاتی جهت رفع نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.

6

نماینده آمریکا اضافه کرده در صورت ازسرگیری ایران به تمام تعهدات خود در توافق، آماده هستیم تا همه تحریم‌هایی را که با برجام مغایر هستند را لغو کنیم. بونو تصریح کرده تداوم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا را «به نقطه‌ای نزدیک می‌کند که بازگشت متقابل به (برجام) آن منافع منع اشاعه که در چارچوب برجام در نظر گرفته شده بود، را برآورده نمی‌کند».

اسرائیل با برجام کنار می‌آید

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل درگفت‌وگویی اختصاصی با فارین پالسی ادعا کرده اسرائیل می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران کنار بیاید. او اما همزمان تهدید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد تل‌آویو از گزینه نظامی استفاده می‌کند. او در این مصاحبه‌ گفته اسرائیل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را خواهد پذیرفت؛ اما مقامات اسرائیلی همزمان بر واشنگتن فشار می‌آورند تا در صورت شکست مذاکرات با تهران، خود را برای یک «نمایش قدرت» جدی آماده کنند.

5

به نظر گزارشگر فارین پالیسی این اظهارات تا حدی نشان دهنده تغییر در سیاست اسرائیل در قبال توافق هسته‌ای با ایران است. دولت قبلی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو به طور علنی با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالفت و برای تضعیف آن تلاش می‌کرد. اکنون بنی گانتز درباره توافق هسته‌ای با ایران گفته رویکرد دولت فعلی آمریکا این است که برنامه هسته‌ای ایران را به محدوده قبلی معین شده بازگرداند و «این مورد پذیرش من است». او اضافه کرد که اسرائیل تمایل دارد «طرح ب» آمریکا را هم بداند تا در صورت شکست مذاکرات، فشار اقتصادی گسترده بر ایران تحمیل شود. او هم‌چنین به «طرح سی» خود اسرائیل اشاره کرد که شامل عملیات نظامی می‌شود.

محدود کردن ترامپ برای حمله به ایران و چین در روزهای آخر

به گزارش سی‌ان‌ان، به نوشته یک کتاب جدید که به وسیله باب وودوارد، روزنامه نگار سرشناس آمریکایی نوشته شده، رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای جلوگیری از جنگ با چین دست به اقدام زده بود. به نوشته این کتاب، ژنرال مارک میلی، رییس ستاد کل ارتش آمریکا به فرماندهان نظامی دستور داده بود تا از دستورات احتمالی دونالد ترامپ برای کاربرد تسلیحات هسته ای اطاعت نکنند.  

2

به نوشته نویسنده کتاب «خطر»، ژنرال میلی نگران بود که در پی شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، او برای باقی ماندن در قدرت علیه چین یا ایران اقدام نظامی کند. به نوشته این کتاب، ژنرال میلی همچنین دو بار با همتای چینی خود تماس گرفته بود تا به او درباره عدم اقدام نظامی واشنگتن علیه پکن اطمینان دهد. او حتی یک مانور نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام را لغو کرد تا نگرانی چینی ها از صحبت های ضدچینی آقای ترامپ بیشتر نشود. به نوشته این کتاب، ژنرال میلی همچنین در تماس های محرمانه با جینا هسپل، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پل ناکازونه، رییس سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده، نگرانی خود درباره احتمال تصمیم گیری های غیرمنطقی دونالد ترامپ را مطرح کرده است. بر این اساس، خانم هسپل هم نگرانی های مشابهی داشته است. خانم هسپل به نوشته وودوارد و کاستا به ژنرال میلی گفت: «این وضعیت خیلی خطرناکی است... او دیوانه است». 

چین درخواست بایدن را بی‌پاسخ گذاشت

به گزارش بلومبرگ، در سندی که اخیرا توسط کابینه وزرای روسیه و بانک مرکزی این کشور منتشر شد آمده: اولویت ما توسعه یکپارچه‌سازی با بازارهای آسیا و اول از همه بازار مالی چین می‌باشد. به کمک بانک مرکزی روسیه فعالیت‌های یکپارچه‌سازی بازارهای مالی روسیه و چین ادامه خواهند یافت.

4

این سند استراتژی بازار روسیه تا سال ۲۰۳۰ را با هدف تشکیل یک زیرساخت مستقل روس-چینی برای تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران روسی و چینی به بازار اوراق و بازار مالی هر دو کشور، تعیین می‌کند. طبق این استراتژی سهم ارزهای ملی دو کشور در پرداخت‌های دو جانبه افزایش خواهد یافت. در همین زمان این سند تاکید می‌کند که روسیه به دنبال یکپارچه‌سازی مالی خود با سایر کشورهای آسیایی به جز چین هم می‌باشد. طبق این سند استرتژیک برای افزایش نقش مسکو به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی برنامه‌هایی برای تسهیل واسطه‌های مالی روسیه با بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی طراحی شده است.

هم‌چنین، فایننشال تایمز ادعا کرده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی هفته گذشته با شی جین پینگ، همتای چینی خود پیشنهاد دیداری رو در رو داده، اما پاسخی از وی دریافت نکرده است.

هشدار نسبت به بازسازی القاعده در افغانستان ظرف دو سال

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند القاعده می‌تواند در عرض یک تا دو سال خود را در افغانستان بازسازی کند و این در حالی است که برخی از مقام‌های ارشد این گروه تروریستی در حال حاضر به افغانستان برگشته‌اند. اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، در نشست سالانه اطلاعات و امنیت ملی گفت: «ارزیابی‌های کنونی به صورت محتاطانه نشان می‌دهد که القاعده برای رسیدن به قابلیتی که بتواند دست‌کم با آن امنیت داخلی آمریکا را تهدید کند، احتمالا به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.» مدیر اطلاعات ملی آمریکا هیچ ارزیابی مشخصی از گروه‌های فعال در افغانستان ارائه نداد و پذیرفت که بدون حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، امکان جمع‌آوری اطلاعات در حال از بین رفتن است.

3

او با تاکید بر این که باید توانایی آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان افزایش یابد گفت در همین حال آژانس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده در حال ارتقاء توانایی خود برای نظارت بر چین و روسیه در ارتباط با افغانستان هستند. بریر گفت که آمریکا از تمامی منابع موجود برای بازیابی دسترسی اطلاعاتی خود به افغانستان استفاده خواهد کرد.  دیوید کوهن، معاون مدیر سیا، نیز گفت که قسمت سخت ارزیابی‌ها این است که آمریکا متوجه شود که القاعده و داعش در افغانستان برای آماده شدن برای انجام حمله در داخل آمریکا به چه مقدار زمان نیاز دارند.

در این شرایط، لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، و مایک والتز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای مشترک از وزارت خارجه آمریکا خواستند طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته و تمام دارایی‌های دولت برکنار شده افغانستان در آمریکا را مسدود کند.

اروپا چاره‌ای جز گفت‌وگو با طالبان ندارد

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی در استراسبورگ، مقر پارلمان اروپا اعلام کرد که این نهاد چاره‌ای جز گفتگو با حاکمان جدید افغانستان ندارد و بروکسل تلاش دارد تا با دولت‌های عضو هماهنگی‌هایی را برای حضور دیپلماتیک در کابل به عمل آورد. بورل در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «بحران افغانستان تمام نشده است و ما برای داشتن هرگونه بخت و فرصت تاثیرگذاری بر رویدادها گزینه دیگری جز تعامل با طالبان نداریم».

1

این موضع در حالی از زبان جوزپ بورل اعلام شده که اتحادیه اروپا پیش‌تر معیارهایی را برای برقراری مجدد کمک‌های بشردوستانه و روابط دیپلماتیک با طالبان تعیین کرده بود. احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون از جمله مهم‌ترین شرایط مطرح از سوی وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تعامل و برقراری ارتباط دیپلماتیک با طالبان مطرح شده بود. بورل در این سخنان  بار دیگر به معیار حقوق بشر به عنوان یکی از خواسته‌های اتحادیه اروپا از طالبان اشاره کرد اما این بار دیگر برقراری روابط با شبه‌نظامیان حاکم بر افغانستان را به تحقق این معیار مشروط نکرد. او سپس به قانون‌گذاران اروپایی گفت که در صورت صدور مجوز از سوی طالبان برای خروج افراد، کشورهای عضو باید خود را برای پذیرش آن دسته از پناهجویان افغان که خود را به اروپا رسانده‌اند آماده کند. وی در عین حال اعلام کرد که انتظار ندارد موجی مشابه سال ۲۰۱۵ از پناهجویان که از جنگ سوریه گریخته بودند از افغانستان راهی اروپا شوند.

حمله هوایی به نیروهای حشدالشعبی در البوکمال

میدل‌ایست‌نیوز از  بمباران هوایی مواضع نیروهای مسلح وابسته به الحشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه در نقطه مرزی البوکمال در بامداد امروز (چهارشنبه 15 سپتامبر) خبر داده است. منابع نزدیک به حشد تأکید کردند که این مواضع هدف 4 موشک قرار گرفته که طی آن 2 خودروی نظامی آسیب دیده است و این حمله خسارت جانی در پی نداشته است. گفته می‌شود این نیروها از گردان سیدالشهداء بوده‌اند که در حال انتقال از سوریه به خاک عراق بوده اند.

8

در این شرایط ارتش ایالات متحده هرگونه حمله هوایی علیه شبه‌نظامیان عراقی در شرق سوریه نزدیک مرز عراق را تکذیب کرده است. اما مخالفان حکومت سوریه ادعا کرده‌اند یک پهپاد، چهار موشک شلیک شده به سمت مقر فرماندهی حشد الشعبی در البوکمال را هدایت کرده است. پس از تکذیب فرمانده ارتش آمریکا، صابرین نیوز اسرائیل را عامل این حمله خواند. سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل در پاسخ به پرسش نیوزویک در این باره به یک پروتکل این وزارتخانه اشاره کرده و گفته است: «ما درباره گزارش‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم».

مخالفت عفو بین‌الملل با تحریم جام‌جهانی قطر

به گزارش دویچه‌وله، سازمان عفو بین‌الملل ضمن مخالفت با بایکوت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، استدلال کرده که می‌توان از توجه افکار عمومی به مسابقات برای روشنگری در باره نقض حقوق بشر سود برد. این سازمان استدلال کرده که مسابقات، فرصت مناسبی برای جلب توجه افکار عمومی به وضعیت حقوق بشر و استثمار کارگران مهاجر خواهد بود. به گفته سخنگوی این سازمان، در قطر باید اصلاحاتی فراتر از مسائل مربوط به جام جهانی انجام شوند؛ اصلاحاتی پایدار در راستای حقوق صنفی و مدنی کارگران مهاجر و مقررات معطوف به مناسبات نیروی کار و کارفرما.

7

پیش از این چند سیاستمدار آلمانی علاوه بر وضعیت حقوق بشر در قطر، به دلیل روابط بحث‌برانگیز این کشور با طالبان، خواهان تحریم جام جهانی ۲۰۲۲ شده‌اند. انبوهی از کارگران خارجی در قطر سرگرم ساخت ورزشگاه‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی مرتبط با جام جهانی ۲۰۲۲ هستند. اکثر این کارگران از کشورهای منطقه، هند، پاکستان و بنگلادش به قطر آمده‌اند. آنها در شرایط آب و هوایی سخت و کار سنگین، دسترسی بسیار محدودی به امکانات پزشکی، بهداشتی و درمانی دارند. کمیته سازماندهی جام جهانی قطر از مرگ ۳۸ کارگر در پروژه‌های عمرانی جام‌ خبر داده و گفته که مرگ ۳۵ نفر از آنها طبیعی و خارج از حوادث کار بوده است.

طبق اطلاعات مستند شده، بیش از ۱۵ هزار کارگر خارجی شاغل در قطر، در رده‌های سنی و مشاغل گوناگون، در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ جان باخته‌اند اما دلایل مرگ آنها به خاطر عدم تحقیق نامشخص مانده است. سازمان پزشکان بدون مرز نیز مرگ کارگران خارجی را به گرما و رطوبت شدید هوا و بی‌مبالاتی پیمانکاران در پیشگیری از حوادث حین کار مربوط دانسته و خواهان دقت مقامات قطر در ایمنی جانی کارگران شده است. فدراسیون فوتبال سوئد چندی پیش در واکنش به نقض حقوق بشر در قطر،  اردوی آماده‌سازی سالانه تیم ملی فوتبال این کشور در دوحه را لغو کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید