آمبولی چربی چیست؟

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آمبولی چربی یک تکه چربی است که از جریان خون در نتیجه ثبات در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و علت آن به ظهور توده‌های چربی برمی‌گردد که پس از شکستگی در استخوان ایجاد می‌شود و به مدت طولانی در قسمت تحتانی بدن به ویژه استخوان لگن، ساق پا و ران گسترش می‌یابد.

علائم آمبولی چربی پس از ضربه و در مدت زمانی که ممکن است ۱۲ تا ۷۲ ساعت طول بکشد، ظاهر می‌شود و این علائم ممکن است در سراسر بدن گسترش یابد و علائم آن عبارتند از تنگی نفس، تنفس سریع و پی در پی، بی حالی، سردرگمی ذهنی، کما، بثورات نقطه‌دار، بثورات کوچک ( محل آن روی سر، گردن و سینه است و ممکن است در اثر خونریزی زیر پوستی ایجاد شود)، کم خونی و تب.

علل آمبولی ریه

علت آمبولی چربی مشخص نیست، اما یک حدس اصلی وجود دارد که آن هم نظریه انسداد مکانیکی است. این نظریه زمانی مطرح می‌شود که استخوان‌های با اندازه بزرگ شکسته می‌شوند و منجر به نشت چربی از مغز استخوان شده، سلول‌های چربی را تشکیل می‌دهد و آن‌ها را به جریان خون منتقل می‌کند.

این چربی ممکن است لخته‌هایی ایجاد کند که جریان خون را مسدود می‌کند و این در ریه‌ها اتفاق می‌افتد و آمبولی‌ها باعث التهاب گسترده می‌شوند و این حالت ممکن است در استخوان‌هایی که کوچک‌تر از آن‌ها هستند نیز رخ دهد.

اما استخوان‌هایی که بزرگ‌تر از آن‌ها هستند، ممکن است حاوی چربی بیشتری باشند، اگرچه ممکن است نادر باشد، ممکن است باعث آسیب‌های فیزیکی دیگری از جمله لیپوساکشن و تعویض مفصل شود.

محققان بر این باورند که برخی از افراد بیشتر از سایرین، مستعد ابتلا به سندرم الکل جنینی هستند و عوامل خطر عبارتند از:

- سن فرد باید از بیست تا سی سال باشد.

- قرار گرفتن در معرض انواع شکستگی‌ها که در لگن و اندام تحتانی ظاهر می‌شوند.

- شکستگی بسته و شکستگی استخوان به پوست نفوذ نمی‌کند.

تشخیص سندرم آمبولی چربی

علیرغم وجود آمبولی چربی، با یک آزمایش نمی‌توان به تشخیص قطعی دست یافت. آزمایشات تصویربرداری ممکن است طبیعی به نظر برسند. پزشک ممکن است به تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی تکیه کند، با در نظر گرفتن سابقه اخیر استخوان‌هایی که شکسته شده اند. معیار‌های دیگری مانند ضربه مغزی و دیسترس تنفسی وجود دارند.

در مورد معیار‌های ثانویه عبارت است از زردی، چربی خون، نارسایی کلیه، کم خونی، ضربان قلب سریع و زمانی که فرد حداقل از یکی از معیار‌های اصلی و حداقل ۴ معیار جزئی رنج می‌برد، در این صورت تشخیص به این صورت آسان است.

پیشگیری از آمبولی چربی

درمان خاصی برای انسداد یا آمبولی چربی وجود ندارد، بنابراین باید از آن پیشگیری کرد که ممکن است به شما کمک کند تا مدت طولانی در بیمارستان نباشید یا دچار عوارض و مرگ نشوید، اما روش‌های پیشگیری عبارتند از:

- برای تشخیص زودرس آمبولی چربی، باید اکسیژن خون را زیر نظر داشته باشید تا علائم شدید ایجاد نشود.

- نیاز به درمان زود هنگام، برای شکستگی طولانی مدت استخوان.

- فردی که استخوان شکسته دارد باید مایعات مصرف کند.

- برای افرادی که ممکن است آمبولی چربی را تجربه کنند، متیل پردنیزولون مصرف کنید.

اما برخی بیماران ممکن است بهبود یابند و علائم آن بیماری را نشان ندهند، زیرا مراقبت‌های بهداشتی خوب منجر به بهبود نتیجه می‌شود، بنابراین زمانی که فرد دچار شکستگی شدید استخوان یا زمین خوردن می‌شود، باید به اندازه کافی درمان اورژانسی انجام دهد تا او این کار را انجام دهد. از آمبولی چربی رنج نمی‌برند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.