با این ترفند در چند ثانیه سلامت قلبتان را آزمایش کنید

خسوس پیترو، پژوهشگر ارشد این مطالعه و متخصص قلب و عروق از دانشگاه کرونیا در اسپانیا می‌گوید: «آزمایش پله‌کان وسیله‌ی مناسب برای ارزیابی سلامت قلب است. اگر برای بالا رفتن از ۴ سری پله بیش از ۹۰ ثانیه زمان صرف کنید، سلامت شما پایینتر از سطح مطلوب است و بهتر است با پزشک مشورت کنید.»

هدف اصلی این مطالعه، دستیابی به روشی آسان و ارزان برای ارزیابی کیفیت و عملکرد قلب افراد بود.

۱۶۵ بیمار دارای علامت که برای معاینه پزشکی فرستاده شده بودند در این پژوهش مشارکت کردند. تصور می‌شد آنها به بیماری‌های قلبی-‌عروقی مبتلا هستند. آنها ابتدا پس از راه رفتن یا دویدن بر روی تردمیل تا رسیدن به آستانه خستگی، به استراحت پرداختند. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت، از آنها خواسته شد از ۴ سری پله (معادل ۶۰ پله) به سرعت بالا بروند. به آنها گفته شده بود از دویدن در پله‌ها اجتناب کنند. زمان بالا رفتن آنها از پله‌ها نیز ثبت شد.

بر این اساس، بیمارانی که پله‌ها را در کمتر از ۴۰ تا ۴۵ ثانیه بالا رفتند، در تست تردمیل به عدد استقامتی بالاتر از ۹-۱۰ دست یافتند. پیش‌تر تحقیقات نشان داده بود به دست آوردن عدد استقامتی ۱۰ در تمرینات ورزشی به معنای کاهش ملموس احتمال مرگ (۱ درصد در سال یا کمتر، و یا ۱۰ درصد در ۱۰ سال) است. برعکس، بیمارانی که برای بالا رفتن از پله‌ها ۹۰ ثانیه زمان یا بیشتر از آن صرف کردند، در تست تردمیل به عدد استقامتی کمتر از ۸ دست یافتند. این به معنای احتمال ۲.۴ درصدی بروز مرگ و میر در ۱ سال و یا بروز ۳۰ درصدی مرگ و میر طی ۱۰ سال است.

همچنین معاینات نشان داد حدود ۵۸ درصد از افرادی که برای بالا رفتن از پله‌ها بیش از ۹۰ ثانیه زمان صرف کردند، در جریان تست تردمیل دچار اختلال در عملکرد قلب شدند. برعکس، تنها ۳۲ درصد از افرادی که پله‌ها را در کمتر از ۱ دقیقه پیمودند چنین اختلالی را در هنگام تست تردمیل نشان دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.