قولی که طالبان به چین داد

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان در جریان دیدار با وزیر امور خارجه چین گفت که به مسائل امنیتی چین اهمیت زیادی می‌دهد و قاطعانه به وعده خودشان عمل خواهند کرد و هرگز اجازه نخواهند داد هیچ نیرویی از خاک افغانستان برای آسیب رساندن به چین استفاده کند.

وانگ گفت که افغانستان اکنون در مرحله حساس تبدیل از هرج و مرج به حکومت‌ قرار دارد و با یک فرصت تاریخی برای دستیابی به اصلاح و پیشبرد بازسازی ملی مواجه است؛ اما چالش‌هایی از جمله بحران‌های انسانی، هرج و مرج اقتصادی و تهدیدات تروریستی که نیازمند درک و حمایت بیشتر جامعه بین‌المللی است، همچنان وجود دارد.

وزیر خارجه چین ابراز امیدواری کرد که طالبان صبر و استقامت و همچنین صراحت و صداقت بیشتری را از خود نشان دهد؛ همه گروه‌های قومی را برای همکاری مسالمت آمیز در کشورش با یکدیگر متحد کند و به طور موثری از حقوق و منافع زنان و کودکان محافظت کند.

این دیپلمات ارشد چینی همچنین از طالبان خواست تا سیاست دوستانه را در قبال کشورهای همسایه خود اتخاذ کنند و جامعه‌ای مدرن و منطبق با خواسته‌ها و نیازهای مردم و همچنین متناسب با روند زمان بسازند.

چین که هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده و به دنبال دستاوردها و نفوذ خودخواهانه خود نیز نبوده است، سیاست دوستانه‌ای را در قبال همه مردم افغانستان قاطعانه دنبال می‌کند.

وانگ، وزیر امور خارجه چین، از آمریکا و کشورهای غربی خواست تا تحریم‌های مربوط به افغانستان را لغو کنند. وی همچنین از همه طرف‌ها خواست تا با طالبان در افغانستان همکاری کنند تا پیشرفت سالم و درستی را در پیش بگیرند. وانگ افزود که چین مشتاق است به اندازه ظرفیت و چارچوب خودش کمک‌های بشر دوستانه به این کشور ارسال کند.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت که گروه موسوم به "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" به عنوان یک گروه "تروریست" بین‌المللی که نامش در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت شده است "نه تنها تهدیدی واقعی برای امنیت ملی چین محسوب می‌شود بلکه امنیت داخلی چین و امنیت بلند مدت افغانستان را نیز به خطر می‌اندازد."

وی گفت که امیدوار و معتقد است که طالبان از این گروه و دیگر سازمان‌های "تروریستی" فاصله بگیرد و اقدامات مؤثری را برای سرکوب قاطعانه آن‌ها انجام دهد.

عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان به نوبه خود گفت که دنبال کردن یک سیاست دوستانه در قبال چین یک انتخاب قطعی از سوی طالبان است. آن‌ها به نگرانی‌های امنیتی چین اهمیت زیادی می‌دهند و قاطعانه به وعده‌ خود احترام می‌گذارند و هرگز اجازه نمی‌دهند هیچ شخصی یا هیچ نیرویی از خاک افغانستان برای آسیب رساندن به چین استفاده کند.

وی گفت که دولت موقت طالبان افغانستان سخت تلاش می‌کند تا نیازهای مردم را برآورده کند و از تجربیات خود درس خواهد گرفت تا مسیر توسعه را مطابق با شرایط ملی خود طی کند. وی افزود که اقدامات فراگیر متنوعی در حال انجام است و استعدادهای بیشتر از همه اقوام برای حضور در پست‌های دولتی در آینده استخدام خواهند شد.

این مقام ارشد طالبان خاطرنشان کرد که طالبان مایل به تقویت تلاش‌ها برای حفظ حقوق و منافع زنان و کودکان است و آن‌ها را از حق تحصیل و کار محروم نخواهد کرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که چین و جامعه جهانی برای کمک به افغانستان برای غلبه بر بحران انسانی و بازگشت به مسیر درست توسعه، کمک‌های خود را به افغانستان افزایش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.