نام ۴ نامزد تصدی سمت نخست‌وزیری عراق روی میز صدری‌ها

یک منبع سیاسی آگاه روز دوشنبه فاش کرد که ائتلاف مخالف نتایج انتخابات عراق، اسامی چهار نامزد تصدی سمت نخست‌وزیری را در اختیار دیگر ائتلاف‌ها از جمله ائتلاف صدر قرار داده است.

یک منبع سیاسی آگاه دیشب ضمن شرکت در نشست ائتلاف‌های معترض به نتایج انتخابات عراق در منزل «نوری مالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون» عراق به خبرگزاری شفق‌نیوز گفت که «طبق اطلاعات کنونی، برای ائتلاف صدر دشوار است که بدون حمایت و پشتیبانی احزاب سیاسی شرکت‌کننده در دولت بعدی، نامزد نخست وزیری را مشخص کند».

وی افزود: «بنابراین، ائتلاف‌های مخالف درصدد جستجوی نامزد مورد توافق همه احزاب هستند و این موضوع در جلسه دیشب ائتلاف‌های معترض به نتایج انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

منبع مطلع سیاسی عراق اظهار کرد که «در این جلسه نام برخی از نامزدها از جمله قاسم الاعرجی، محمد شیاع سودانی، عبدالحسین عبطان و طارق نجم مطرح شد، مشروط بر اینکه این اسامی به مقتدی صدر هم ارائه شود تا اظهارات خود را بیان کند».

منبع مذکور در پایان به شفق‌نیوز گفت: «انتخاب نامزد نخست‌وزیری جدید پس از پیام مرجعیت نجف اشرف مبنی بر عدم بازگشت روسای قبلی دولت به سمت نخست‌وزیری این دوره، ضرورت پیدا کرده است و این موضوع در تضاد با خواسته صدری‌ها درباره معرفی نامزد صرفا وفادار به عراق، نیست».

به گفته منبع آگاه، «مرجعیت نجف تأکید دارد که هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی دولت بعدی را تشکیل دهد و این امکان وجود ندارد کسانی که در قدرت بودند تحت هیچ شرایطی دوباره بازگردند».

همزمان با رایزنی‌ها برای تشکیل ائتلاف اکثریت در پارلمان عراق با هدف معرفی فردی برای تصدی پست نخست وزیری، یک منبع سیاسی دیگر عراق گفت که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق طی روزهای آینده در بغداد حضور خواهد داشت.

در همین راستا، ریاض المسعودی از رهبران جریان صدر و نماینده سابق پارلمان عراق روز یکشنبه اعلام کرد که جنبش متبوعش در حال رایزنی برای شکل گیری ائتلاف‌های سیاسی «قوی و توانا» جهت اعلام دولت جدید در آینده نزدیک است.

وی با بیان اینکه «فراکسیون اکثریت انتخاباتی به جریان صدر به خاطر کسب ۷۳ کرسی تعلق دارد»، توضیح داد: «بقیه فراکسیون‌ها و تشکل‌ها نمی‌توانند به نصف این تعداد برسند».

مسعودی با اشاره به اینکه «۳ مرحله برای تشکیل دولت وجود دارد، اول مرحله نامزدی، دوم تعیین تکلیف و سوم تشکیل دولت، توضیح داد که جریان صدر برای دستیابی به اکثریت ۱۶۶ کرسی جهت تشکیل دولت تلاش خواهد کرد».

طبق قانون فراکسیونی می‌تواند نامزد نخست وزیری را انتخاب کند که حدنصاب ۱۶۶ کرسی را به دست آورده باشد و صدر با وجود اینکه فراکسیون اکثریت است باید برای رسیدن به این تعداد کرسی با بقیه احزاب و گروه‌ها ائتلاف کند.

رهبر جریان صدر روز یکشنبه ضمن استقبال از نتایج انتخابات گفت :«ما روی دولتی کار خواهیم کرد که در خدمت منافع جناحی، حزبی یا فرقه‌ای را نخواهد بود».

وی توضیح داد که انتخابات صدای مردم است و این صدا با توجه به رفتار و دستاوردها تغییر می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.