واکنش چهره اصلاح طلب به ماجرای سیلی خوردن استاندار

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مردم آنقدر ناراضی هستند که از سیلی زدن به یک مسوول که تازه انتخاب شده هم ابراز خشنودی می‌کنند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ماجرای سیلی خوردن استاندار آذربایجان شرقی گفت: «شاید استقبال مردم از فیلم منتشر شده از مراسم معارفه استاندار جدید و ماجرای سیلی خوردن زیاد نیاز به کاوش نداشته باشد. خروجی بی‌اعتمادی که از انتخابات اخیر نشات می‌گیرد همین نوع کنش‌ها است. وقتی ۶۰ درصد مردم تصمیم می‌گیرند در انتخابات شرکت نکنند و مشارکت مردم زیر ۴۸ درصد است، یعنی مردم بی‌اعتماد هستند. در کشور ما به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، از ابتدای انقلاب مشارکت بالای ۷۰-۶۰ درصد بوده‌است. وقتی مشارکت از حالت طبیعی خارج می‌شود، آن هم در امر مهمی چون ریاست‌جمهوری، طبیعی است که مردم نسبت به مسوولان بی‌اعتماد می‌شوند. بنابراین مردم از مسوولان دل خوشی ندارند و به شدت گلایه‌مند هستند. من قطعا این برخورد و سیلی زدن را محکوم می‌کنم اما شاهد این بودیم که مردم استقبال کردند.»

او همچنین افزود: «این استقبال مردم را باید به پای نظارت استصوابی بگذاریم. این موضوع بلایی بر سر انتخابات آورده که مردم آنقدر ناراضی هستند که از سیلی زدن به یک مسوول که تازه انتخاب شده هم ابراز خشنودی می‌کنند.»

قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی توضیح داد: «نکته بعدی این است که اتفاقی که افتاد از منظر انسانی و اخلاق‌مداری پسندیده نبود و نیست. اگر عمیق در این موضوع عمیق شویم، ریشه در تصمیمات دولت دارد. قصد ندارم به رفتارهای کنونی دولت اشاره کنم اما ناگزیریم. وقتی از یک نهاد نظامی استاندار، فرماندار و ... انتخاب می‌کنید، عملا اختلاف را میان آنها دامن می‌زنید. من ۱۳ سال، در دوره جوانی عضو سپاه بودم. در آن دوره حضرت امام بارها تاکید کردند که نظامیان نباید در جریانات سیاسی مداخله داشته‌باشند. اغلب کشورها این قاعده را پذیرفته‌اند. در یک نهاد نظامی، تحمل نمی‌شود که از میان تعدادی که هم رده هستند، یک نفر برای سمت استانداری، فرمانداری، ریاست یک سازمان و ... انتخاب شود. این کار عملا انتخاب را در میان نظامیان تشدید می‌کند.»

گرامی‌مقدم در پایان تاکید کرد:‌«اگر امکان یک نظرسنجی در میان نظامیان وجود داشته‌باشد، مشخص خواهد شد که این انتصاب‌ها چقدر ناراضی دارد. پس وقتی سیاسیون و به ویژه اصلاح‌طلبان مدام تکرار می‌کنند که نباید از بدنه نظامیان، کسانی را وارد کار اجرایی کرد به همین دلیل است. نه این که نظامیان مسائل سیاسی را درک نمی‌کنند اما این باعث اختلاف درونی می‌شود مگر آنکه از سیستم نظامی کاملا خارج شوند. نمی‌شود که هم سابقه نظامی داشته‌باشی، هم فیش حقوقی از نهاد نظامی داری و هم سمت اجرایی! من ریشه این برخوردها  و اتفاقات را در نظارت استصوابی و انتخاب نظامیان می‌دانم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.