سقوط بورس آمریکا پس از خبر کسری بودجه

بلومبرگ، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه سپتامبر به ۶۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۶۲ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل بوده است. با توجه به بهبود شرایط کسب و کارها، مخارج دولت رو به کاهش است اما از سوی دیگر سررسید دریافت مالیات ها برای بسیاری از مالیات دهندگان فرا رسیده که این مساله به نوبه خود موجب افزایش محسوس درآمد دولت شده است. کسری بودجه سال مالی کماکان در محدوده سه تریلیون دلاری قرار دارد.  

در سومین هفته ماه اکتبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۶۰۰۰ نفری به ۲۹۰ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی بود که انتظار می رفت این رقم، ۲۹۵ هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت. نرخ بیکاری آمریکا در حال بازگشت به چهار درصد است.  

نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان در سطح بالایی باقی مانده و چشم انداز اقتصادی را تا حدی تیره کرده است. برای نمونه در انگلیس با وجود کاهش نسبی سرعت بالا رفتن قیمت ها، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۱ درصد رسیده که باز هم یکی از بالاترین نرخ های تورم ۹ سال اخیر محسوب می‌شود. بانک مرکزی انگلیس دستیابی به تورم دو درصدی را تا پایان سال هدف گذاری کرده است.

دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری میلادی حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان به ۸۵۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزایش یافته است. کشورهای توسعه یافته با جذب ۴۲۴ میلیارد دلار از این سرمایه بیشترین سرمایه خارجی را جذب کرده اند. طی بازه زمانی فوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا نسبت به نیمه نخست سال قبل به میزان قابل توجه ۹۰ درصد بیشتر شده است.  

 رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در حالت کاهش است و این مساله به نوبه خود کمی فعالان بازار بورس را نسبت به چشم انداز پیش روی اقتصاد جهان نگران کرده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال رشد ۴.۹ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۳.۰ درصد کمتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بدترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می شود.

صورت های سود و زیان منتشرشده بسیاری از شرکت های بزرگ بورسی امیدوارکننده تر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد. میزان درآمد شرکت های بزرگ در سه ماهه سوم سال به ویژه در بخش خدمات مالی و بانکی افزایش قابل ملاحظه ای داشته که می‌تواند نویدگر افزایش حجم تجارت خارجی و سرمایه گذاری‌ها در ماه های پایانی سال باشد. از طرف دیگر بهبود نسبی وضعیت تراشه‌ها نیز می تواند در بخش صنعت به افزایش میزان تولیدات کارخانه‌ها کمک کند.

بازار کار بسیاری از کشورها تحت تاثیر پیامدهای کرونا باقی مانده است؛ داده های منتشرشده توسط وزارت کار آمریکا نشان می دهد تا پایان سپتامبر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار آمریکایی بیکاری طولانی مدت را تجربه کرده اند بدان معنا که از زمان بیکاری آن ها بیش از ۶ ماه می گذرد. این رقم بیش از یک سوم کل جمعیت بیکاران را تشکیل می دهد. بالا بودن نرخ بیکاری احتمالا کار بانک های مرکزی را برای بازگرداندن شرایط اقتصادی به حالت عادی دشوارتر خواهد کرد.  

احتمال تصویب مالیات جهانی بر درآمد شرکت های بزرگ تا حد زیادی روی تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام آن ها تاثیر منفی گذاشته است. قرار است از سال آینده حداقل مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر نگرانی‌های مالیاتی، نگرانی‌هایی در خصوص امنیت سایبری شرکت ها و آسیب پذیری آن ها در برابر حملات هکری وجود دارد. ایلان ماسک نیز از انتقال مقر این شرکت به تگزاس پس از اختلاف با مقامات کالیفرنیا خبر داد.  

تاکنون بیش از ۲۴۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۹۵۰ هزار و ۱۳۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۵۳ هزار و ۹۰۰ نفر، برزیل با ۶۰۴ هزار و ۷۶۴ نفر، هند با ۴۵۳ هزار و ۷۲۳ نفر، مکزیک با ۲۸۵ هزار و ۶۶۹ نفر و روسیه با ۲۲۸ هزار و ۴۵۳ نفر بوده است.

کریس بوشامپ - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تریدر آی جی - گفت: یک مساله آشکار در معاملات بازار این است که هنوز نگرانی های مختلف از شاخص های کلان اقتصادی مانع از سرازیر شدن بخش قابل توجهی از سرمایه های تازه به بازار می شود و این یعنی بازارها برای آغاز یک دوره صعودی پرقدرت با مشکل مواجه هستند. اینکه در نهایت بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو تصمیم بگیرند تا سیاست های معکوس سیاست های فعلی را اجرایی کنند، تعیین کننده خواهد بود.  

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۶۶۸.۵۳ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۴ درصد ریزش تا سطح ۴۵۴۴.۲۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۹ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۳۸.۴۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۰۴.۵۵ واحد بسته شد.  

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۴۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۴۲.۹۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۷۱ درصدی در سطح ۶۷۳۳.۶۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۲ درصد پایین رفت و به ۸۹۰۶.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۳۴ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۰۴.۸۵ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۴۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۲۶.۹۳ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۰.۶۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۵۹.۳۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۱ درصد صعود و ایستادن در سطح ۷۴۱۵.۴۸ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۳.۸۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۴۸ درصدی به ازای ۸۵.۴۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۳.۴۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۴۶ درصدی به ازای ۲۴.۳۷ دلار مبادله شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.