بن سلمان به ترور متهم  شد

اسپوتنیک، «سعد الجبری» افسر ارشد سازمان اطلاعات عربستان که در سال ۲۰۱۷ به کانادا فرار کرد بعد از چهار سال سکوت خود را شکسته و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را متهم کرد که قصد ترور او را دارد.

الجبری که با شبکه سی بی اس آمریکا مصاحبه می‌کرد، ادعا کرده است محمد بن سلمان دو فرزند او با نام‌های «عمر و ساره» را در خاک عربستان به گروگان گرفته است. مشروح این مصاحبه قرار است طی روزهای آینده پخش شود.

خالد الجبری، فرزند سعد الجبری نیز دلیل شکستن سکوت پدر خود را بعد از چهار سال ناکامی در آزادی دو فرزندش عمر و ساره بیان کرد.

سعد الجبری پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ معاون «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان و همچنین ریاست سازمان اطلاعات سعودی بود. الجبری (۶۱ ساله) دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه «ادینبورو» اسکاتلند، عضو سابق کابینه و افسر رابط سرویس اطلاعاتی سعودی با سرویس‌های اطلاعاتی غربی مانند ام آی ۶ انگلیس بوده است.

الجبری در ژانویه سال ۲۰۱۵، پیش از آن که بن نایف در آوریل ۲۰۱۵ ولیعهد شود، منصب وزیر امور خارجه عربستان را عهده دار شد.

محافل آمریکایی می‌گویند که الجبری از دو ترور جان سالم به در برده است. به گفته روزنامه «واشنگتن پست» الجبری در اکتشاف طرح بمب‌های بسته‌ای که در سال ۲۰۱۰ آمریکا را هدف قرار داده بود، کمک‌های ارزنده‌ای را به غرب ارائه داد.

الجبری به عنوان وزیر امور خارجه و عضو شورای امنیت و امور سیاسی با جنگ عربستان در یمن مخالفت کرد؛ چراکه این اقدام را پرهزینه و بدون نتیجه می‌دانست و این از دلایلی بود که محمد بن سلمان به مخالفت با سعد الجبری پرداخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.