شیوه پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری تغییر می کند؟

دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دانشگاه الزهرا عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ما توفیق داریم که رسالت دانشگاهی داشته باشیم. شغل معلمی، یک رسالت است و نباید آن را یک حرفه دانست. در دانشگاه بستری فراهم می شود که انسان می آموزد و این نعمت بسیار بزرگی است. عزیزانی که این توفیق را پیدا می کنند که در دانشگاه عضو هیات علمی باشند باید بدانند که جایگاه استادی رفیع است و ظرفیت بالایی می خواهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که مقام معظم رهبری به خوبی به آن اشاره فرمودند، افزود: این دو وظیفه رفع نیازهای جامعه و دستیابی به موهبت علمی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه های ما در راستای تحقق موفقیت علمی گام های موثر برداشتند.

دکتر زلفی گل با اشاره به انتشار ۱۰۰ مجله اسلامی در پایگاه های اسکوپوس ادامه داد: بسیاری از اساتید ما که بعضا در دانشگاه الزهرا نیز تدریس دارند،  کتاب های بین المللی منتشر می کنند و بسیاری از مقالات و مستندات کشور ، مرجع کتاب های تدریس بین المللی شده است. پس ما در زمینه مرجعیت علمی توفیقات خوبی داشته ایم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: با این وجود، انتظاری که جامعه از دانشگاهی برای رفع نیازها وجود دارد، برآورده نشده است و این به دلیل کم کاری دانشگاه ها نیست. در این دوره جدید مدیریت وزارت علوم یکی از اهداف ما این است که به دنبال تاسیس سامانه ای باشیم که رساله ها و پایان نامه های علمی کشور در آن درج می شود.

دکتر زلفی گل تصریح کرد: ما باید در سیستم دانشگاهی سیاست های تشویقی را به کار گیریم. چرا که در عرصه علم، پژوهش و تحقیقات تحکم جواب نمی دهد. حوزه پژوهش حوزه حمایت ترغیب و تشویق است. ما باید شرایطی ایجاد کنیم که همه بتوانند در راستای نیازهای جامعه در پژوهش های خود موضوع انتخاب کنند و از حمایت ما بهره مند شوند.

وی در این رابطه ادامه داد: در برنامه ای که در جلسه رای اعتماد مجلس مطرح شد نظام ملی پیشنهادات را ارائه کردیم که در حال اجراست.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در راستای فرمایشات رهبری در رابطه با مرجعیت علمی، دو کار می کنیم اولا سیستم پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری استاد محور می شود و دانشجو استاد را از طریق سازمان سنجش انتخاب می کند. البته سیستم قدیم حفظ می شود و اساتیدی که تمایل دارند همچنان با سیستم قدیمی پیش می روند.

دکتر زلفی گل، گفت: ما ۲۰۰۰ مجله علمی داریم و تلاش می کنیم که سالانه تا پنج درصد از این مجلسات تحقق نمایه های بین المللی قرار گیرند. به این ترتیب رنکینگ جهانی ما بالا می رود و برای محققان بین المللی زمین بازی ایجاد می کنیم.

وزیر علوم در رابطه با دانشگاه الزهرا اظهار کرد: دانشگاه الزهرا نماد و نمونه دانشگاه فرهیخته و با توان کشور است. به همین دلیل قسمت مالی کل وزارت علوم به دانشگاه الزهرا سپرده شده است. بنابراین هر کاری از دستمان بر بیاید برای این دانشگاه انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: ما نباید به نیازسنجی اکتفا کنیم و دانشگاه باید نیازآفرین باشد. ما باید پیش بینی کنیم که نسل آینده به چه چیزی نیاز دارند و دانشگاه ها برای آیندگان نیازآفرین باشد.

دکتر زلفی گل با تاکید بر اینکه ما نباید از آموزش غافل شویم تصریح کرد: یادمان باشد که یک دانشمند و پژوهشگر خوب باید در دانشگاه به خوبی آموزش ببیند. بهترین اساتید باید دروس پایه را تدریس کنند و ما نباید از مقاطع کارشناسی غافل شویم، چرا که اگر غافل شویم قافیه را باخته ایم.

وزیر علوم با اشاره به تغییرات آموزش در دوران کرونا گفت: ما باید از کرونا به خوبی استفاده کنیم. درست است که کرونا ضررهای گزافی به ما زد ولی نباید از فرصت های آن غافل شویم. با حضوری شدن آموزش کلاس های آنلاین را به عنوان بسته تکمیلی مورد استفاده قرار دهیم و به اساتیدی که این کار را انجام می دهند و در کنار آموزش حضوری بسته های تکمیلی ارائه می دهند ضریب دهیم و موظفی آنان را کاهش دهیم. کاری کنیم اگر دانشجو خواست یک درس را چند بار بگذراند و عمیق تر یاد بگیرد برایش میسر شود.

دکتر زلفی گل در پایان اظهار کرد: هنر وزارت علوم این است که از پتانسیل و ظرفیت دانشجویان دانشگاه ها و دانش پژوهان درست و در راستای توسعه همه جانبه علمی کشور بهره ببرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.