هشدار جدی درباره خطر شیوع آنفلوانزا در صورت برداشتن محدودیت‌های کرونایی

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برداشتن محدودیت‌های کرونایی احتمال برخورد با یک اپیدمی بزرگ آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

علیرضا ناجی با بیان با اینکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در دوران شیوع کرونا، میزان انتقال ویروس‌های تنفسی کاهش یافته است، اظهار کرد: البته اگر همچنان پروتکل‌های بهداشتی که برای کووید ۱۹ رعایت می‌شود را ادامه دهیم، واکسن آنفلوانزا را هم بزنیم، ممکن است آنفلوانزا همچنان در فصل آینده نیز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در شیوع عفونت‌های تنفسی ویروسی عوامل زیادی مؤثر هستند، گفت: در حال حاضر ویروس کووید ۱۹ مجال زیادی برای بروز سایر ویروس‌های تنفسی مانند آنفلوانزا باقی نگذاشته است.

ناجی توضیح داد: در بعضی از مناطق دنیا ویروس آنفلوانزا به خاطر روابط اجتماعی و رفتارهای مردم در حال گردش است و اگر رهاسازی اجتماعی اتفاق بیفتد، احتمالاً با شیوع ویروس آنفلوانزا رو به رو خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: حتماً واکسیناسیون آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری از ویروس‌های تنفسی را باید بیازماییم و به صورت یک مدل در بیاوریم.

وی ادامه داد: یک مطالعه در آمریکا برای مدل سازی جلوگیری از شیوع کرونا انجام شد و طبق نتیجه آن مشخص شد با توجه به کاهش ایمنی طبیعی بدن، رها سازی اجتماعی می‌تواند موجب شیوع بالای آنفلوانزا شود.

ناجی افزود: البته با توجه به کاهش تاب آوری مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام دنیا بسیار محتمل است که رهاسازی اجتماعی اتفاق بیفتد و به دنبال آن شیوع آنفلوانزا افزایش یابد.

وی یادآور شد: با طولانی شدن زمان معیارهای کنترلی، ایمنی طبیعی بدن مردم نیز کاهش می‌یابد و با جمعیت خیلی زیادی مواجه خواهیم شد که نسبت به آنفلوانزا حساس هستند و برای همین با برداشتن محدودیت‌ها با خطر شیوع بالای آنفلوانزا رو به رو خواهیم بود.

ناجی گفت: تا ۱۳ اکتبر، بیش از ۲۳۸ میلیون مورد اثبات شده آزمایشگاهی کووید ۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۴ میلیون مرگ اتفاق افتاده است و تا الان بیش از ۶ میلیارد و سیصد میلیون دوز واکسن در سراسر جهان تزریق شده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز بیش از ۵۷۰ هزار مورد شناسایی شده آزمایشگاهی و ۲۳ هزار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ ثبت شده است.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عفونت‌های ویروسی تنفسی توضیح داد: این عفونت‌ها در زندگی همه افراد از کودکی تا بزرگسالی وجود دارد و یک طیف گسترده‌ای که از یک سرماخوردگی ساده تا پنومونی های بسیار شدیدی را شامل می‌شوند. این عفونت‌ها متعلق به خانواده‌های مختلف ویروسی هستند.

وی در ادامه بر ضرورت انجام مطالعه درباره اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه اثری در کاهش انواع عفونت‌های ویروسی دارد تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.