آغاز ثبت نام طرح جهش تولید مسکن+ جزئیات

ثبت نام از متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن در سامانه سمن از امروز آغاز شده که هم اکنون سایت در دسترس قرار دارد و نام‌نویسی یک ماه ادامه خواهد داشت.

متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود.

محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. بعد از یک ماه از زمان نام‌نویسی، توقف و پیرایش اطلاعات شروع می‌شود. اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی که دارای شروط چهارگانه اعلام شده هستند به همراه شهر مورد تقاضا باید توسط متقاضیان در سامانه وارد شود. بعد از پالایش اولیه و بعد از آنکه متقاضیان، واجد شرایط شناخته شدند از پذیرفته شدگان برای مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و یا سایر دستگاه‌های کارگزار و مجری از جمله بنیاد مسکن، دعوت می شود تا سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا پالایش شود. در صورت پذیرفته شدن این شرط تایید نهایی به متقاضی داده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفته است: متقاضیانی که صحت مدارک آنها تایید شده است به نظام بانکی برای تشکیل حساب سپرده مسدودی به نام خود معرفی می‌شوند و متعاقبا به پروژه‌های شروع شده و یا در حال احداث معرفی می‌شوند.

محمود محمودزاده تصریح کرد: به محض تامین اراضی در شهرهایی که زمین برای آنها در این مرحله تامین نشده است، ثبت نام دوره دیگر آغاز می‌شود. همچنین متقاضیانی که شهر موردتقاضای آنها در این دوره از ثبت نام در لیست شهرها نیست باید منتظر باشند تا اراضی در شهر موردتقاضای آنها تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی مسکن، برای افزایش تسهیلات بانکی اجرای قانون جهش تولید مسکن در تهران، کلانشهرها، مراکز استان‌ها و سایر شهرها، پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، توضیح داد: بر اساس قیمت تمام شده و دشواری انجام کار از نظر تراکم و ارتفاع در شهرهای مختلف یک جدول متغیر از نظر میزان تسهیلات پیشنهاد به همراه کارمزد تسهیلات، پیشنهاد شده است. چنانچه پیشنهادهای ارایه شده با موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تایید و مصوب شود، اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس و سوم شهریورماه ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس تبصره ۳ از ماده ۴ این قانون مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحدها ۲۰ ساله است. تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می‌شود.

هنوز جزئیات اقساط و نرخ سود تسهیلات خانه‌های طرح جهش تولید مسکن برای دهکهای مختلف توسط بانک مرکزی اعلام نشده، اما نمایندگان مجلس گفته‌اند که تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان است که به سازندگان پرداخت می‌شود. اقساط نیز ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان خواهد بود. همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تلاش می‌کند حداکثر کمک را به دهکهای یک تا سه داشته باشد. این کمکها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات، زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.