تخت روانچی: رژیم صهیونیستی باید جوابگوی جنایات خود باشد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد بررسی وضعیت خاورمیانه افزود: موضوع فلسطین افزود: وضعیت کنونی در سرزمین اشغالی فلسطین نگران کننده است و تداوم این وضعیت موجب نگرانی شدید جامعه بین المللی است.

ارشدترین دیپلمات ایران در سازمان ملل اضافه کرد: مردم فلسطین همچنان از یک اشغال وحشیانه که برای بیش از هفت دهه به طول انجامیده است، رنج می برند.

وی تصریح کرد: اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر، سیاست ها و اقدامات مخرب و تجاوزکارانه خود علیه مردم فلسطین را تشدید کرده و منجر به تلفات مردم عادی از جمله کودکان شده است.

تخت روانچی اظهار داشت: در این میان، رژیم اسرائیل به هتک حرمت مقدسات مذهبی و اسلامی ادامه داده است. مسجد الاقصی به عنوان نمونه بارز چنین تجاوزاتی، به طور مداوم هدف حملات، تحریکات و تهاجمات روزانه رژیم اسرائیل برای تسریع در اجرای طرح غیرقانونی اسرائیل در زمینه تقسیم زمانی و مکانی این حرم مطهر بوده است.

وی ادامه داد: به همان اندازه، وضعیت انسانی در نوار غزه همچنان وخیم است. محاصره اقتصاد غزه را نابود و ویرانی گسترده ای ایجاد و اکثر مردم را از دنیای خارج جدا کرده است.

تخت روانچی تصریح کرد: ادامه محاصره بی رحمانه غزه مجازات جمعی انسان های بی گناه است. این جنایت علیه بشریت محسوب می شود و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است. این یک اقدام تهاجمی و وحشیانه است که همه قوانین و هنجارهای بین المللی را نقض می کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: رژیم اسرائیل همچنین با تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله سوریه و تهدید علنی در توسل به زور علیه حاکمیت کشورهای عضو سازمان ملل متحد، به تجاوزات و اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه می دهد.

وی افزود: بسیار تأسف بار است که شورای امنیت تاکنون نتوانسته است مسئولیت خود را بر اساس منشور سازمان ملل متحد برای پایان اشغال سرزمین فلسطین برعهده بگیرد.

تخت روانچی ادامه داد: عدم اقدام علیه نقض قوانین بین المللی در سرزمین اشغالی فلسطین، رژیم اسرائیل را به ادامه جنایت های فجیع خود علیه مردم مظلوم فلسطین جسور کرده است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما از جامعه بین المللی، به ویژه شورای امنیت، می خواهیم اقدامات لازم را برای پایان دادن فوری به اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل و حملات مکرر به مردم فلسطین و محاصره ظالمانه غزه، جایی که مردم در شرایط غیرانسانی و غم انگیز زندگی رنج می برند، اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: رژیم اسرائیل باید به خاطر نقض حقوق بشر بین المللی و حقوق بشردوستانه در سرزمین اشغالی فلسطین پاسخگو باشد. چنین جنایاتی نباید بدون مجازات بماند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: حل بحران فلسطین تنها در صورتی امکان پذیر است که حقوق مسلم مردم فلسطین اشغالی به طور کامل به رسمیت شناخته شده، احیا و برقرار شود.

تخت روانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه حل ممکن برای احقاق حقوق اساسی مردم فلسطین، به ویژه حق آنها بر تعیین سرنوشت، برگزاری همه پرسی، منطبق با واقعیت های تاریخی و مطابق با اصول حقوق بین الملل و با مشارکت همه مردم فلسطین از جمله مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است. چنین رفراندومی می تواند مبنای محکمی برای حل مساله فلسطین، بازگرداندن حاکمیت مردم فلسطین و پایان اشغالگری باشد.

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان اظهار داشت: ما اتهامات بی اساس نماینده رژیم اسرائیل در این نشست علیه کشورم را کاملاً رد و قویا محکوم می کنیم.

تخت روانچی تاکید کرد: این رژیم طبق عادت، ادعاهای بی اساس علیه ایران مطرح می کند. اکنون بار دیگر، نماینده رژیم اسرائیل تلاش کرده است تا نقش قربانی را ایفا کند و توجه جامعه بین المللی را از جنایات خود علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی منحرف نماید.

 وی تصریح کرد: اتهامات اسرائیل در مورد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، که ماهیت صلح آمیز آن به دفعات متعدد از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی و تأیید شده است، کاملاً پوچ، بی ربط و بی اساس است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: بدیهی است هدف رژیم اسرائیل از این اتهامات بی اساس، پنهان کردن خطری است که تسلیحات هسته ای این رژیم برای منطقه و  جامعه جهانی ایجاد می کند. جامعه بین المللی باید برای از بین بردن این تهدید، رژیم اسرائیل را وادار  کند تا با کنار گذاشتن فعالیت های تهدید آمیز هسته ای اش، به معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای بپیوندد و تمامی فعالیت ها و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

 نماینده این رژیم تروریستی از تریبون شورا، که مسوول اولیه حفظ صلح و امنیت بین المللی است، سوء استفاده کرده و آشکارا یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به استفاده  از زور تهدید کرده است.

این تهدید نقض فاحش حقوق بین الملل، منشور ملل متحد، به ویژه ماده ۲ (۴) منشور است، بنابراین باید توسط شورای امنیت رد و محکوم شود.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق بین الملل، حق ذاتی خود را برای انجام تمامی اقدامات لازم برای حفاظت و دفاع از خود محفوظ می دارد.

تخت روانچی: جنایات رژیم صهیونیستی نباید بدون مجازات بماند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.