اولین واکنش بازار سهام  به تغییر رئیس سازمان بورس

بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری، پس از یک ماه که روند نزولی به خود گرفته بود، سبزپوش شد. خروج پول سهامداران حقیقی از بورس در این مدت نشان از کاهش اعتماد به بورس دارد.

اما در روز چهارشنبه هفته گذشته با تغییر رئیس سازمان بورس، سهامداران حقیقی امیدوار به تغییر روند در وضعیت فعلی بورس شدن

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 40 هزار و 60 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 437 هزار و 446 واحد رسید. بدین ترتیب با ثبت بیشترین رشد سال جاری، شاخص کل به کانال یک میلیون و 400 هزار واحد بازگشت.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز 9 هزار و 398 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 402 هزار و 175 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 489 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 556 واحد رسید.

روز شنبه پس از 8 روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 548 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 352 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 307 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به چهارشنبه 90 درصد کاهش یافت و 48 میلیارد تومان شد.

وظایف سازمان بورس در قبال سهامداران

سازمان بورس در دوره مدیریت جدید می‌بایست در اولین گام، اعتماد از دست رفته سهامداران حقیقی را ترمیم کند. در سال 99 با دعوت همگانی صورت گرفته از مردم برای حضور در بازار سرمایه، بسیاری از سهامداران حقیقی در ریزش‌های این سال، تا 70 درصد از سرمایه خود را از دست دادند. این مساله سبب کاهش بی‌سابقه اعتماد به بازار سرمایه شده است.

خروج پول از بورس طی ماه‌های گذشته نشان از این حقیقت دارد که بسیاری از سهامداران خروج از بورس را تنها راه جلوگیری از ضرر بیشتر می‌دانستند.

این روند بی‌اعتمادی به بازار سرمایه تا جایی ادامه پیدا کرده است که برخی گمانه زنی‌ها از خروج 20 میلیون نفر از سهامداران از بازار سرمایه خبر می‌دهند.

تیم جدید سازمان بورس باید برای بازگشت اعتماد به بورس برنامه عملیاتی داشته باشد تا بتواند بخشی از زیان ایجاد شده برای سهامداران را جبران کند.

نظارت شفاف در دستور کار بورس قرار گیرد

ایجاد نظارت شفاف بر بورس‌ها و شرکت‌های حاضر در بورس می‌تواند دومین اقدام سازمان بورس در راستای ایجاد آرامش در این بازار باشد. این نظارت باید در ابتدا به پاسخگو کردن نهاد ناظر بازار منجر شود. بسیاری از تصمیمات نهاد ناظر در بورس بدون بیان جزئیات است که بسیاری از سهامداران از مواد قانونی اعلام شده توسط نهاد ناظر اطلاعی نداشته و تصمیمات این بخش از سازمان بورس را با مبنای نامشخص می‌دانند.

موضوع بعدی که سازمان بورس باید نسبت به آن اقدام عاجل انجام دهد، رشد زیرساخت‌های فنی بازار سرمایه است. در صورتی که این زیرساخت درست نشود،‌ ممکن است بازهم مانند ماه‌های گذشته که معاملات برخی نمادها در ساعت بعد از انجام معاملات انجام شده است. این مساله مشکلات فراوانی را برای سهامداران ایجاد کرده است.

عمق بخشیدن به بازار سرمایه در دستور کار سازمان بورس قرار گیرد

یکی از مشکلاتی که در ماه‌های گذشته گریبان بازار سرمایه را گرفته است، عدم وجود عمق در بورس است. این مساله در روزهایی که بازار در سراشیبی قرار داشته و یا در روزهای خیلی سبز بورس، می‌توان این مساله را به وضوح نشان داد.

یکی از راه‌های عمق بخشی به بازار سرمایه نیز توسعه عرضه‌های اولیه است. در 6 ماه ابتدایی سال جاری، تنها 13 عرضه اولیه انجام شده است که این عرضه‌ها نیز به شدت بی‌برنامه و نامنظم بوده است.

در صورتی که تیم جدید مدیریتی سازمان بورس برنامه منظمی برای اجرای عرضه ‌های اولیه داشته باشد، می‌تواند عمق بخشی به بازار سرمایه را به یک نکته مثبت کارنامه خود تبدیل کند. عرضه شرکت‌های خواهان حضور در بازار سرمایه می‌تواند به سهامداران خرد جهت جبران زیان کمک قابل توجهی کند.

تعامل با دولت در زمینه سهام عدالت

سهام عدالت نیز یکی از موضوعات در بازار سرمایه است که به دلیل تعداد بالای سهامداران این سبد، در صورتی که سازمان بورس توانایی مدیریت این سبد را داشته باشد، می‌تواند نقش موثری در زمینه سهام عدالت ایفا کند.

مشخص شدن تکلیف شرکت‌های استانی سهام عدالت از یک طرف و مشخص شدن نحوه کار افرادی که روش مستقیم فروش سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، می‌تواند در زمینه مدیریت سهام عدالت نقش موثری داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.