ادعای تازه آسوشیتدپرس درباره مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در گزارشی با پرداختن به مذاکرات هسته‌ای ایران مدعی شد: آمریکا و همپیمانانش در حال افزایش فشار بر ایران به منظور بازگشت به مذاکرات هسته‌ای هستند.

در این گزارش ادعا شده است: آمریکا و نزدیک‌ترین شرکایش در حال افزایش فشار به ایران به منظور بازگشت به گفتگو‌های هسته‌ای متوقف شده هستند و هشدار می‌دهند در صورتی که ایران برنامه اتمی خود را به پیش ببرد، با انزوای بین الملل بیشتر و نیز مجازات‌های اقتصادی جدیدی و شاید حتی اقدام نظامی روبرو شود.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: در یک سری جلسات دیپلماتیک بلندپایه که این هفته در واشنگتن برگزار شد، مقامات آمریکایی، اروپایی، عربی و صهیونیستی توافق کردند که بایستی برای ایران این مسأله روشن شود که ادامه مقاومتش برای پیوستن دوباره به مذاکرات وین نادیده گرفته نخواهد شد و بدون مجازات نخواهد ماند.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، طبق گفته مقاماتی که در این جلسات شرکت داشتند، مسأله ایران در دستور کار تمام نشست‌هایی بود که دیپلمات‌های ارشد را از اتحادیه اروپا، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در کنار همدیگر جمع کرده بود. بر این اساس، از جمله افرادی که در این نشست‌ها شرکت داشتند می‌توان به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی و شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات اشاره کرد.

این در حالی است که طبق گزارش آسوشیتد پرس، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفتگو‌ها در خصوص ایران را با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس قرار است ادامه دهد. همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده برای گفتگو‌های بیشتر در واشنگتن حضور خواهد داشت.

گفتنی است «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بخشی از سخنان خود در جمع خبرنگاران در واشنگتن آمریکا، با اعلام آن‌که زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام فرا رسیده است، تنها گزینه موجود را دیپلماسی با ایران دانست.

بورل در ابتدای سخنان خود گفت: «زمان بازگشت به مذاکرات برجام فرا رسیده است.» او در ادامه تأکید کرد: «اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد هیچ گزینه دیگری نداریم، یعنی من نمی‌خواهم به گزینه دیگری فکر کنم، چون هیچ گزینه بهتری به ذهنم نمی‌رسد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.