مقام وزارت خارجه ایران: گشایش درروابط ایران و عربستان، بر روابط ایران و مصر تاثیرگذار است

میر مسعود حسینیان با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آماده حضور در لبنان است و ما موانع حضور آنها در این کشور را باید برطرف کنیم، گفت:‌حدود ۱۳ ماه دولتی در لبنان مستقر نبود. از طرفی دیگر موضوع کرونا، تحریم‌های آمریکا و مسائلی که در روابط بانکی وجود دارد، انفجار بندر بیروت و ... از موانع گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری بوده است.

وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم که این موانع را برطرف کنیم، افزود: آقای امیر عبداللهیان در جریان دیدار با وزیر خارجه لبنان از ایشان دعوت کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که تا پایان سال جاری میلادی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برگزار کنیم، خاطرنشان کرد:‌ آخرین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور حدود شش سال پیش برگزار شد و ما در تلاش هستیم که هرچه زودتر این نشست را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توان در زمینه‌های مختلف در لبنان فعالیت کرد، ادامه داد: مشکل اصلی لبنان در حال حاضر مسائل اقتصادی است و ما می‌توانیم از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی در این زمینه نقش مهمی داشته باشیم.

حسینیان با تاکید مجدد مبنی بر اینکه یکی از مشکلات اصلی در گسترش روابط دو کشور ایران و لبنان، مسئله تحریم‌های آمریکا است، افزود: ما به دولت لبنان پیشنهاد دادیم که تلاش کند معافیت‌های تحریمی از دولت آمریکا به مانند کشور عراق و افغانستان بگیرد.

وی با بیان اینکه ما این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم و به رسمیت نمی‌شناسیم، تصریح کرد: دولت لبنان خود نیز به دنبال کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین قانون قیصر است چنانکه بعد از ارسال سوخت ایران به لبنان و انجام موافقت برای ارسال سوخت و انرژی از اردن و مصر از طریق سوریه به لبنان در این قانون خللی ایجاد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ایران تصمیم به ادامه ارسال سوخت به لبنان دارد و قرار است چندین محموله سوخت دیگر نیز ارسال شود، تاکید کرد: ایران در این زمینه قوانین دولت لبنان را نقض نکرده‌ است. بخش اعظمی از اقتصاد لبنان خصوصی است و ما سوخت را به تجار خصوصی در لبنان فروخته‌ایم، گرچه حزب الله لبنان از این ایده حمایت و آن را مدیریت کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد استقبال مقامات لبنانی از انجام گفت‌وگوها بین تهران و ریاض خاطرنشان کرد: ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و اگر روابط ایران و عربستان بهبود پیدا کند این موضوع بر روابط ایران با تعداد زیادی از کشورهای منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا تاثیرگذار خواهد بود. تعدادی از کشورها در این منطقه بخاطر نوع روابط شان با عربستان در نوع رابطه با ایران تجدید نظر کرده‌اند و اگر روابط دو کشور بهبود پیدا کند این امر در روابط ایران با کشورهایی چون مصر، سودان، مراکش و ... تاثیرگذار خواهد بود.

حسینیان با بیان اینکه تا کنون چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده است و مسیر مثبتی را طی می‌کند، گفت: کاهش اختلافات بین تهران و ریاض در روابط ایران و لبنان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در مورد روابط ایران و مصر و نتایج گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور عربی در حاشیه نشست بغداد تشریح کرد: مسائل ما با مصر زیاد است البته امیدواریم که به زودی این مسائل حل شود. البته اگر گشایش‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان ایجاد شود این موضوع قطعا در روابط ایران و مصر نیز تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر دو کشور دارای دفتر حافظ منافع هستند.

حسینیان ادامه داد: ما اکنون دو مشکل بزرگ در تعامل با مصر داریم، حدود دو سال است که کشتی نفتی ایران توسط مصر به بهانه‌های واهی و بدون ارائه مدرکی توقیف شده است و از طرفی دیگر چند زندانی ایرانی در مصر نیز به اتهام حمل مواد مخدر در معرض حکم اعدام هستند.

وی در همین ارتباط گفت: اجرای حکم این افراد منتظر تایید رئیس جمهور مصر است. ما پیگیری کردیم که فعلا این حکم متوقف شود و امیدواریم مسئله اعدام شهروندان در نهایت منتفی شود.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه تاکید کرد: تلاش‌ها برای بهبود روابط با مصر در حال انجام است گرچه این روند کند پیش می‌رود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد روابط ایران و مراکش و قطعی ارتباط بین دو کشور اظهار کرد : ما با هیچ کشوری مشکل داشتن روابط نداریم به جز رژیم صهیونیستی که آن را رژیمی اشغالگر می‌دانیم . ما علاقمند هستیم که با مراکش نیز روابط دوستانه داشته باشیم. قطع روابط بین دو کشور از سوی مراکش صورت گرفت و آن هم به دلایل واهی و اثبات نشده.

حسینیان در مورد عدم فعالیت نمایندگی ایران در لیبی نیز اظهار کرد : سفارت ما در حال حاضر بخاطر مسائل امنیتی در لیبی فعالیتی نمی‌کند و اگر کمی امنیت در این کشور برقرار شود فعالیت‌ها در لیبی نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر سفیر ایران در تونس به عنوان سفیر آکرودیته در لیبی مشغول به کار است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.