ادامه واکنش‌ها به وقایع بیروت

به گزارش روسیا الیوم، در پی بروز ناآرامی‌ها در لبنان و کشته شدن شماری، دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست خشونت را کنار بگذارند. وزارت‌های خارجه عربستان و آمریکا نیز ابراز امیدواری کردند که هرچه سریعتر ثبات در لبنان حاکم شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، گوترش از همه طرف‌های ذی‌ربط در لبنان خواست فورا خشونت را کنار گذاشته و دست از اقدامات و ادبیات تحریک آمیز بکشند.

وی افزود، گوترش بر لزوم انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره انفجار بندر بیروت تاکید دارد.

وزارت خارجه عربستان امروز جمعه در خصوص وضعیت نابسامانی لبنان که به کشته و زخمی شدن چند تن منجر شد، بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که عربستان حوادث جاری را در لبنان پیگیری می‌کند و امیدوار است وضعیت این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن به ثبات برسد و اینکه ریاض از ملت لبنان حمایت می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرد، عربستان امیدوار است لبنان با پایان دادن به مالکیت و استفاده از سلاح خارج از کنترل دولت و تقویت کشور در راستای منافع تمامی ملت لبنان، از امنیت و صلح بهره مند شود.

در درگیری‌های مسلحانه در منطقه الطیونه در بیروت دستکم شش تن کشته و ۱۶ تن زخمی شدند. به گفته مقامات در این ناآرامی ها به معترضانی که به دعوت حزب الله و جنبش امل در تظاهرات برای درخواست برکناری قاضی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت شرکت کرده بودند، تیراندازی شد.

در پی این تیراندازی به تظاهرکنندگان وابسته حزب الله که برای ابراز مخالفت با تصمیمات قاضی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت اعتراض کرده بودند، وزارت خارجه آمریکا نیز خواستار کاهش تنش در بیروت شد.

ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه گفت، واشنگتن هم مانند مقامات لبنانی به آرامش و کاهش تنش در بیروت دعوت می کند.

وی افزود، واشنگتن از استقلال دستگاه قضایی لبنان حمایت می کند و تاکید دارد که این دستگاه از ارعاب و خشونت به دور باشد.

پرایس مدعی شد، "حزب الله و فعالیت هایش باعث تضعیف ثبات و حاکمیت لبنان می شود."

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان هم این حوادث بیروت را "کاملا مردود" اعلام کرد و از ارتش و گروه های امنیتی خواست بالاترین اقدامات و تدابیر را برای ممانعت از تیراندازی اتخاذ، افراد مسلح را بازداشت و صلح مدنی را حفظ کنند.

جریان آزاد ملی هم اعلام کرد، آنچه در بیروت رخ داد تجاوز مسلحانه به مردمی است که خواستند آرای خود را بیان کنند هر چند این جریان با این نظر آنها موافق نباشد.

جریان آزاد ملی اعلام کرد، ایجاد تردید در کار بازپرس تحقیقات در پرونده انفجار بندر بیروت نباید از طریق تهدید در رسانه ها و مردم صورت بگیرد بلکه باید از مجاری قضایی انجام شود.

اما سفارت کویت در لبنان از شهروندانش خواست ضمن احتیاط و دوری از تجمعات و ناآرامی های امنیتی این کشور را ترک کنند. این سفارتخانه همچنین از شهروندانی که تمایل دارند به لبنان سفر کنند، خواست فعلا درنگ کنند.

همچنین رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که رئیس جمهور این کشور تماسی را با رئیس حزب القوات اللبنانیه برقرار و ناخرسندی خود را از درگیری‌های و تیراندازی‌ها در بیروت ابراز کرد.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، میشل عون، رئیس جمهور لبنان بعد از تیراندازی‌ها و درگیری‌های روز پنجشنبه در بیروت با سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه تماس گرفت و ضمن ابراز ناخرسندی از این اتفاقات به او گفت: "بازی‌ات را پایان بده."

سمیر جعجع در پاسخ وی گفت که او مسئول این حوادث نیست و اینکه برخی از غیرنظامیان با یونیفورم نظامی دست به چنین اقداماتی زده‌اند به معنای این نیست که حتما از القوات اللبنانیه هستند.

این مسئله باعث شد جعجع بیانیه‌ای را صادر و در آن متهم شدن حزبش به این اقدامات را محکوم کرد و از طرف‌های متخصص خواست هویت افرادی را که در این اقدامات دست داشتند مشخص کنند.

میشل عون پنجشنبه درگیری‌ها و تیراندازی‌ها در منطقه الطیونه بیروت را که به کشته شدن شش تن منجر شد، محکوم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.