گزارش مذاکرات تهران - ریاض

در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در نشستی مطبوعاتی در پایان سفرش به بیروت در پاسخ به سوالی عنوان کرد که گفت‌وگوهای سعودی و ایرانی در مسیر درست خودش قرار دارد و افزود: نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر هستیم و تا این مرحله به نتایج و توافقاتی رسیده‌ایم و دو طرف نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب خودش اقدام و اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

او تاکید کرد: ما از استمرار گفت‌وگوها و نتایج عملی که به نفع دو‌طرف باشد و به نفع منطقه خواهد بود، استقبال می‌کنیم. ما قطع‌کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان نبودیم، این تصمیمی بود که عربستان سعودی چند سال پیش اتخاذ کرد. وزیر خارجه ادامه داد: مذاکرات موجود را سازنده می‌دانیم و امیدوار هستیم دو طرف به نتایج مناسب نائل شوند. امیرعبداللهیان عربستان را کشوری مهم در منطقه خواند و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران هم کشوری مهم در منطقه است و نقش این دو کشور در کمک به توسعه و امنیت پایدار و رشد منطقه مهم است.

وزیر خارجه ایران پیش‌تر و در روز پنج‌شنبه پس از دیدار با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در اظهاراتی درباره گفت‌وگوهای ایرانی- سعودی در جمع خبرنگاران گفت: در گفت‌وگو با مقامات عالی لبنان موضوع گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران مورد توجه قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو را بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای همکاری‌های منطقه‌ای و خروج بیگانگان از منطقه می‌داند. وزیر خارجه ایران تاکید کرد: به گفت‌وگو باور داریم چه در موضوعات منطقه‌ای و چه بین‌المللی و آن را مناسب‌ترین مسیر برای حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم. امیرعبداللهیان تاکید کرد گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی نیز در مسیر خوبی در حال طی شدن است.  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بعدازظهر روز جمعه، در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» به مسائل مختلفی از جمله گفت‌وگوهای تهران و ریاض پرداخت. او با بیان اینکه گفت‌وگوهای تهران و ریاض در مسیر درستی حرکت می‌کند، اعلام کرد که ایران و عربستان سعودی در برخی موارد به توافق‌هایی دست پیدا کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در مسیر درستی حرکت می‌کند و ما به گفت‌وگوهای بیشتری نیاز داریم.» حسین امیرعبداللهیان اضافه کرد: «ما و عربستان سعودی به توافق‌هایی در برخی زمینه‌ها دست پیدا کردیم و ما از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم.»

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «گفت‌وگوهای ما با عربستان سعودی به نفع منطقه است. این یک گفت‌وگوی سازنده است. ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم هستند و نقش پراهمیتی در تثبیت امنیت منطقه دارند.» وی افزود: «ایران بر این باور است که معادله گفت‌وگو و استقبال [از دیگران] می‌تواند آینده درخشانی برای منطقه داشته باشد.»

   استقبال رئیس‌جمهور لبنان از گفت‌وگوی ایران و عربستان

همزمان رئیس جمهور لبنان گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را مهم خواند و ارتباطات نیک میان جمهوری اسلامی ایران را مایه خشنودی لبنان و عامل آرامش منطقه دانست. میشل عون در دیدار صبح پنج‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در کاخ بعبدا گفت‌وگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را مهم خواند و ارتباطات نیک میان جمهوری اسلامی ایران را مایه خشنودی لبنان و عامل آرامش منطقه دانست.

وزیر امور خارجه لبنان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود گفت که بیروت گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی را تایید می‌کند. بر اساس سرویس خبر فوری روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید»، وزیر خارجه لبنان روز پنج‌شنبه پس از دیدار با همتای ایرانی خود گفت: «ما گفت‌وگوهای ایران با عربستان سعودی و همچنین کشورهای بزرگ درباره پرونده هسته‌ای را تا‌یید می‌کنیم زیرا موفقیت در آن بازتاب مثبتی بر لبنان خواهد داشت.» عبدالله بوحبیب همچنین گفت لبنان خواهان موفقیت مذاکرات ایران چه با عربستان سعودی و چه با کشورهای ۱+۵ است.

   استقبال سازمان ملل از مذاکرات ایرانی-سعودی

همزمان با این تحولات، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از مذاکرات میان ایران و عربستان استقبال کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در نیویورک از مذاکرات میان ایران و عربستان استقبال کرد و گفت که آماده ارائه هرگونه کمک در این راستا است. وی تاکید کرد: مذاکرات میان ایران و عربستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این امر برای ایجاد ثبات در منطقه بسیار حساس است. سخنگوی آنتونیو گوترش گفت: ما به‌شدت از مذاکرات میان این دو کشور استقبال می‌کنیم و طبیعتا در صورتی که از ما درخواست شود، آماده هرگونه کمک هستیم.

پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران از مذاکرات تهران و ریاض استقبال کرده بود. این مقام آمریکایی روز دوشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت امیدواریم گفت‌وگو به کاهش تنش‌ها کمک کرده و نگرانی‌های دیرینه منطقه‌ای را برطرف سازد. وی اضافه کرد بازگشت کامل و متقابل به برجام می‌تواند از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت کند.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در پایان سفر به ریاض، با صدور بیانیه‌ای از انجام گفت‌وگوهای دوجانبه اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی نیز در نشست خبری مشترک با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورش در ۲۱ سپتامبر دور چهارم مذاکرات خود با ایران را برگزار کرده است اما این مذاکرات همچنان در مرحله مقدماتی است.

همچنین سفیر انگلیس در بغداد اخیرا از مذاکرات میان ایران و عربستان استقبال و تاکید کرد: امیدواریم این مذاکرات گسترده‌تر و دایره آن دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) را فراگیرد تا امنیت و ثبات منطقه تضمین شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد و اینکه گفته شده هیاتی از عربستان برای بررسی زمینه‌های بازگشایی سفارت این کشور در ایران به تهران سفر کرده است، گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. تاکنون چندین دور از این گفت‌وگوها در بغداد انجام شده است. این گفت‌وگوها به صورت منظم در حال انجام است که محور آنها مسائل دوجانبه و منطقه‌ای است.

وی همچنین با بیان اینکه دو کشور هیچ پیش‌شرطی را برای انجام این گفت‌وگوها مطرح نکرده‌اند، گفت: ما تلاش داریم که در چارچوب یک رابطه مرضی‌الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. خطیب‌زاده همچنین اخبار منتشر شده درباره سفر هیات سعودی به ایران را تایید نکرد. وی با بیان اینکه گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در بغداد در حال انجام است، افزود: در این گفت‌وگوها درباره پرونده‌های مختلفی صحبت شده و اتفاقا تمرکز اصلی بر گفت‌وگوهای دوجانبه است ولی موضوعات مورد علاقه طرفین نیز در حوزه منطقه‌ای مورد گفت‌وگو قرار گرفته و باز هم گفت‌وگو می‌شود.

آسوشیتدپرس روز ۶ مهر ماه ۱۴۰۰ به نقل از دو مقام عراقی گزارش داد که نمایندگان ایران و عربستان دور جدیدی از مذاکرات خود را در بغداد انجام داده‌اند. به گفته یکی از این مقام‌های عراقی، دو طرف درباره مسائل مورد اختلاف بین دو کشور بر اساس نقشه راهی که قبل‌تر توافق کرده بودند، گفت‌وگو کردند. این مقام گفت که این دیدار در سطح وزیران نبود، اما مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.