جزییات شرایط صادرات خودرو به عراق

غلامرضا شریعتی در پاسخ به اینکه چند درصد از استانداردهای کشور منطبق با استانداردهای بین‌المللی است، اظهار کرد: هیچ کدام از استانداردهای ما در تضاد با استانداردهای جهانی نیست. استانداردهای تدوین شده در کشور یا برگرفته از استانداردهای بین المللی یا ترجمه آنها یا بسته به شرایط و فرهنگ کشور پژوهش محور است و با ارزیابی‌های ریسک با احتیاط بیشتری برخورد شده که منجر به آسیب به سلامتی جامعه نشود.

وی با بیان اینکه استانداردهای اجتماعی نیز باید متناسب با فرهنگ کشور بومی شود، گفت: حدود ۲۰ درصد استانداردها پژوهش محور  ۳۵ تا ۴۰ درصد تلفیقی از چند استاندارد و ۳۰ تا ۴۰ درصد ترجمه یکی از استانداردهای مورد قبول کمیته‌های ملی است.

به گفته این مسئول کالاهای صادراتی در کشور مقصد مشکل خاصی به لحاظ استاندارد ندارند، اما برخی از کشورها از جمله برمه، میانمار و غیره بعضا تقاضای کالاهای پایین‌تر از استانداردهای ملی ایران را دارند که در صورت تایید اتاق بازرگانی، مجوز آن صادر می‌شود.

جدیدترین شرایط صادرات خودرو به عراق

وی در ادامه درباره حواشی استاندارد کالاهای صادراتی به عراق نیز تصریح کرد: میلگردهای صادراتی به عراق بازگردانده نشد. قرار بود از اول اکتبر بازگردانده شود، اما ۲۹ سپتامبر جلسات مشترکی برگزار و مقرر شد فرصت دو ماهه به ایران داده شود تا کالا متناسب با درخواست آنها صادر شود. البته مشکل میلگردها این نبود که عراق استاندارد ایران را نپذیرد یا کالا بی کیفیت باشد. با توجه به اینکه ایران یک کشور زلزله خیز است، استاندارد میلگرد در کشور سختگیرانه و بر گرفته و تلفیقی از استاندارد آمریکا، انگلیس و ایزو است. عراق اعلام کرده بود نمی‌تواند این استانداردها را با هم تلفیق و آزمایش کند و میلگرد باید یکی از این سه استاندارد را برای آن‌ها داشته باشد.

شریعتی همچنین درباره وضعیت صادرات خودرو به عراق گفت: استاندارد خودرو در ایران استاندارد ۸۵ گانه اروپا و در عراق استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس است. استاندارد ایران در رابطه با ایمنی و آلایندگی سختگیرانه تر و از طرف دیگر برخی از موارد هم در استاندارد عراق سختگیرانه‌تر است. بنابراین مقرر شد ما استانداردهای ۸۵ گانه را به عراق اعلام کنیم تا آنها با استانداردهای خود تطبیق دهند و بعد از آن برای صادرات خودرو به عراق مشکلی نخواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.