مقتدی صدر درباره نتایج انتخابات عراق اخطار داد

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف سیاسی سائرون در صفحه توئیتر خود نوشت که وجه تمایز انتخابات اخیر از فرایندهای انتخاباتی سابق، نظارت‌های بین المللی، منطقه‌ای و عربی بر آن است.

وی ادامه داد: در عین حال، جناح‌های داخلی و خارجی نباید در تصمیم های کمیساریای عالی انتخابات دخالت، یا اینکه فشارها را بر این نهاد بیشتر کنند، زیرا انتخابات از امور داخلی کشورها است.

صدر افزود: همگان باید بدانند که ما دخالت‌های داخلی غیر قانونی و نیز دخالت‌های خارجی‌ که اقتدار و استقلال عراق را خدشه‌دار می‌کند، به دقت زیر نظر داریم.

نتایج اولیه انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در ۱۰ استان که کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور منتشر کرده حاکی است که تا اینجای کار، جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» پیشتاز این دوره از انتخابات است.

جریان صدر در شش استان جنوبی و مرکزی عراق شامل نجف، کربلا، واسط، المثنی، میسان و دیوانیه که عموما شیعه نشین هستند، بیشترین آرا را به دست آورده است و تعداد کرسی هایش به عدد ۲۵ رسیده است.

ائتلاف دولت قانون در رتبه بعدی با بیش از ۱۲ کرسی قرار گرفته و در مقابل، ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) کمتر از حد انتظار ظاهر شده است.

نماینده های مستقل و وابسته به اعتراض های اکتبر نیز توانسته اند در این دوره نماینده هایی به پارلمان برسانند.

در سه استان کردنشین سلیمانیه، اربیل و دهوک در شمال عراق نیز حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» با فاصله نسبتا زیادی از رقیب خود اتحادیه مهینی کردستان و دیگر احزاب کرد عراق پیشی گرفته است.

عراق متشکل ۱۸ استان است و هنوز نتایج بغداد به عنوان یکی از استان های مهم دارای بیشترین کرسی در پارلمان، منتشر نشده است و همه در انتظار انتشار نتایج اولیه همه استان های عراق هستند.

میزان مشارکت بر اساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات حدود ۴۳ درصد بوده است.

شواهد نشانگر این است که پیروز این دوره از انتخابات، جریان صدر است.

در عین حال در مجموع جریان های اسلامگرای شیعه در این دوره برخلاف انتظار نظرسنجی های آمریکایی ها، توانستند بازهم بیشترین آرای عمومی را به دست بیاورند.

برخی از نامزدها و جریان های نزدیک به آمریکا در انتخابات۲۰۲۱ عراق با شکست سنگینی روبه رو  شده و نتوانستند به پارلمان راه یابند که یکی از مهمترین این چهره ها «عدنان الزرفی» از استان نجف است.

در مقابل، گروه های اسلامگرای شیعه از جمله جریان صدر، دولت قانون، الفتح، ائتلاف گروه های ملی (سید عمار حکیم)، جنبش حقوق (حسین مونس) و «العقد الوطنی» (فالح الفیاض) همچنان بیشترین آرای انتخاباتی را به دست آورده و می توانند به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان، دولت آتی عراق را تشکیل داده دهند.

حزب دمکرات کردستان عراق نیز در نخستین واکنش به پیشتازیش در انتخابات در مقایسه با دیگر رقبای کرد، اعلام کرد که در این دوره برای تصدی پست ریاست جمهوری تلاش می کند و دیگر حاضر نیست در این خصوص امتیازی بدهد.

این حزب همچنین آمادگی خود را برای همکاری با جریان های اسلامگرای شیعه پیروز انتخابات برای تشکیل دولت آتی عراق اعلام کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.