چهره سیاسی اصلاح‌طلب: وقتی بیش از یک‌صد حزب داریم،یعنی اشکال در کار وجود دارد

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه ما بیش از یک‌صد حزب دارای مجوز از وزارت کشور داریم ولی هیچ‌کدام از آنها حزب به معنی واقعی کلمه نیستند، مساله است.

داریوش قنبری، یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با الزام تشکیل حزبی فراگیر در جریان اصلاحات گفت:  حضور برخی چهره‌های تاثیرگذار در جریان اصلاح‌طلبی کمرنگ شده و این به ضعف احزاب دامن زده اما نمی‌توان گفت چهره‌ها حذف می‌شوند. زندگی سیاسی پَستی و بلندی دارد و در مجموع این اتفاق در کشورهای دیگر هم می‌افتد ولی در کشورهای دیگر چون نظام حزبی است چهره ها چندان به چشم نمی آیند و در کل این احزاب هستند که زندگی سیاسی آنها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. یکی از عواملی که باعث شده در کشور ما چهره ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند به ضعف در احزاب و نهادهای سیاسی برمی گردد.

او افزود:  اگر حزب قدرتمند باشد قدرت حزب بر قدرت چهره های درون حزب غلبه پیدا می‌کند. به نظر من این ضعف احزاب سیاسی است که وقتی نمی توانند کارکردهای خود را به خوبی انجام بدهند چهره‌ها جایگزین افراد می شوند.

قنبری تاکید کرد:  اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید به سمت تشکیل احزاب فراگیر و قدرتمند بروند. احزابی که هم قدرت داشته باشند و در زمانی که در قدرت هستند برنامه های خود را اجرا کنند و زمانی که در قدرت نیستند رقیب را نقد کنند به هر حال این یک ضرورت است و این ضرورت باید در مسیر توسعه کشور مورد توجه جریان‌های سیاسی کشور قرار بگیرد. اینکه ما بیش از یک‌صد حزب دارای مجوز از وزارت کشور داریم ولی هیچ کدام از آنها حزب به معنی واقعی کلمه نیستند، مسئله است.

قنبری یادآور شد:  برخی از این احزاب آنقدر بی نام و نشان هستند که حتی نام‌شان برای برخی از فعالین سیاسی هم ناآشناست و این یکی از ویژگی های خاص فعالیت سیاسی در جامعه ما است که ما شاهد احزابی هستیم که نام و نشان دارند ولی فارغ از عنوان، محتوای حزب را ندارند. در واقع با مفهوم واقعی حزب بیگانه هستند و کارکردهایی که حزب در جهت فعالیت باید داشته باشد ندارند و نمی‌توانند نقش فعالی در کشور داشته باشند نه آنقدر قوی هستند که بتوانند برنامه ای برای توسعه داشته باشند و همچنین توان کادر سازی ندارند و این مسئله، از جمله ضعف‌های احزاب در کشور است که باید به نوعی مورد توجه قرار بگیرد و در جهت حل این مشکلات باید اقداماتی صورت بگیرد. به نظر من بهترین کار این است که احزاب محفلی در هم ادغام شوند و احزاب فراگیر را به معنای واقعی حزب پدید بیاورند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.