سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور در همایش فصلی خانه احزاب که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۲۴۷ حزب شناسنامه‌دار و دارای مجوز در کشور، گفت: وجود این تعداد حزب هم نعمت است و هم نیاز به آسیب‌شناسی دارد. ما باید بررسی کنیم که چه زمینه‌های مساعدی  و یا چه زمینه‌های نامساعدی در جامعه سیاسی ما برای کار حزبی وجود دارد.

وی با اشاره به نقش احزاب برای انتقال اعتراضات مردمی به حاکمیت و دولت و همچنین اعمال سیاست‌های حاکمیت بین توده مردم، تصریح کرد: ‌این جزو استانداردهای کار حزبی است و اگر جایگاه احزاب درست تبیین می‌شد و احزاب کارکرد واقعی خود را داشتند چه بسا اعتراضات اخیر را به این شکل و بدون سازماندهی کف خیابان‌ها شاهد نبودیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ریشه اعتراضات دی ماه را ناکارآمدی نظام حزبی کشور توصیف کرد و گفت: ما در برخی جریانات دچار سوء تفاهم بودیم به نحوی که برخی رقبای دولت به دنبال این بودند که با سیاه‌نمایی، کنش‌گری سیاسی کنند ولی به فاصله چند ساعت از شروع اعتراضات دیدیم که سطح مطالبات از دولت به حاکمیت منتقل شد. باید این را به فال نیک بگیریم که همه جریانات سیاسی به این تفاهم رسیدند که اعتراضات،‌ حاکمیت و نظام را هدف‌گیری کرده است.

سرمست با اشاره به ابلاغ منشور گفت‌وگوی سیاسی به استانداران، خاطرنشان کرد: این جلسات باید بین دولت و احزاب سیاسی برگزار شود و استان‌ها هم باید این جلسات را برگزار کنند. طبیعی است خانه احزاب مکانیزمی برای گفت‌وگوی تشکیلاتی بین احزاب ایجاد می‌کند و تمرینی است تا مسائل را با گفت‌وگو حل کنیم.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه احزاب می‌توانند در تحلیل مسائل سیاسی به سیاستمداران کمک کنند، گفت: فعالین سیاسی به عنوان عقلا و نخبگان عرصه سیاست به تصمیم‌گیران کمک می‌کنند البته ما برای اصلاح برخی ساختارهای حقوقی در این زمینه هم قدم‌هایی برداشته‌ایم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزیر کشور و معاون سیاسی وی در خصوص یارانه احزاب، یادآور شد: پیگیری‌های جدی انجام شده و انتظار ما این است که سازمان برنامه و بودجه در این زمینه به قول خود عمل کند. ما برای سال آینده هم پیشنهاداتی در زمینه تخصیص بودجه نیز داریم.

انتهای پیام

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.