یونیسف اعلام کرد: نیمی از کودکان زیر ۵ سال افغان از سوء تغدیه شدید رنج می برند

به گزارش اسپوتنیک، یونیسف می گوید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک زیر پنج سال افغان به سوء تغدیه شدید مبتلا هستند و بیم آن می رود که یک میلیون نفر از آنها به دام مرگ گرفتار شوند.  

صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) می‌گوید تا پایان سال ۲۰۲۱، نیمی از کودکان زیر پنج سال در افغانستان گرفتار سوء تغذیه شدید خواهند شد که این حاصل ناامنی غذایی حاکم بر این کشور است.

گفته می‌شود ۱۴ میلیون افغان با ناامنی غذایی مواجه هستند. شمار کودکان زیر پنج سال که با سوء تغذیه حاد مواجه هستند؛ سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. از میان این کوکان، دست کم یک میلیون نفر با خطر مرگ مواجه هستند.

ارزیابی یونیسف بعد از دیدار دو روزه مسئولان این نهاد از ولایت هرات ارائه شده است. طبق برآورد یونیسف، ۹۵ درصد از خانوارهای افغان به غذای کافی دسترسی ندارند.

پیشتر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی-اجتماعی است که بیم وقوع فاجعه‌ای انسانی را رقم می‌زند حال آنکه این روند نه تنها برای افغان‌ها بلکه کل منطقه و جهان خطرناک است.

بورل با توجه به آمدن فصل سرما، هشدار داد که تداوم این روند می‌تواند به وقوع فاجعه و همچنین سرازیر شدن سیل مهاجران به کشورهای همسایه منجر شود.

این اظهارات درحالی ایراد شد که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، قیمت مواد غذایی افزایشی ۵۰ درصدی داشته حال آنکه ۹ میلیارد از دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی بلوکه شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز پیشتر درباره وقوع چنین فاجعه‌ای هشدار داده و خواستار ارائه تسهیلات اقتصادی به طالبان شده بود.

با وجود وعده ۱.۲ میلیارد دلاری کشورها برای کمک بشردوستانه به افغانستان اما فقط ۱۳۵ میلیون دلار از این کمک‌ها تا کنون پرداخت شده است.

سازمان ملل با انتشار این آمار، از کشورهای امدادرسان خواست زودتر کمک‌های خود را پرداخت کنند تا تأمین نیازهای فوری بشردوستانه مردم ساکن در افغانستان به نتیجه برسد.

از سوی دیگر، «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با بیان اینکه افغانستان در آستانه یک بحران انسانی جدی قرار دارد، گفت: به مشارکت بین‌المللی مبتنی بر تفاهم با رهبری طالبان نیاز داریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.