بلینکن و لودریان: طالبان باید به تعهداتش پایبند باشد

وزیر خارجه آمریکا طی دیدار با همتای فرانسوی خود، ضمن گفت‌وگو درباره مسائل بین‌المللی از جمله روی کار آمدن طالبان در افغانستان، درخصوص طرح‌های امنیتی اروپا و همکاری‌های ایندوپاسیفیک رایزنی کردند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) طی سفری به پاریس با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود دیدار و رایزنی کرد.

طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، بلینکن طی این دیدار در راستای توافق «جو بایدن» و «امانوئل ماکرون» رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در تماس تلفنی روز ۲۲ سپتامبر، بر حفظ مباحثات نزدیک بین دو کشور توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: «آنها همچنین توافق کردند که در خصوص مسئله افغانستان به ارتباط نزدیک ادامه داده و بر لزوم پایبند نمودن طالبان به تعهداتش تاکید کردند».

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن و لودراین درباره زمینه‌های همکاری و هماهنگی نزدیک از جمله در حوزه اقیانوس هند - آرام و منطقه ساحل تبادل نظر کردند.

بر اساس این بیانیه، هر دو طرف بر اهمیت همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در دوران ریاست جمهوری آینده فرانسه در شورای اروپا، تقویت ائتلاف ناتو، حمایت آمریکا از طرح‌های امنیتی اروپایی و بحران آب‌وهوایی تاکید داشتند.

بلینکن نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «گفت‌وگوی سازنده‌ای با وزیر خارجه فرانسه لودریان برای رسیدگی به چالش‌های مشترک اقتصادی و توسعه‌ای از جمله مسائل منطقه‌ای در ایندوپاسیفیک، ساحل و افغانستان داشتم».

بلینکن پیش از این نیز طی دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن اعلام حمایت واشنگتن از طرح‌های امنیتی-نظامی اروپا، اما هشدار داد که این طرح‌ها نباید ضرری برای ناتو داشته باشد. (جزئیات بیشتر)

رسانه‌های غربی سفر بلینکن به پاریس را با هدف ترمیم روابط دو کشور، پس از تنش‌های ایجاد شده در پی معاهده امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا برای تولید زیردریایی‌های اتمی و همکاری‌های امنیتی در حوزه اقیانوس هند-آرام توصیف کرده بودند.

تنش‌ها میان فرانسه و آمریکا زمانی شعله‌ور شد که سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا چندی پیش توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز باعث تنش در روابط فرانسه با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است. وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده شرکت نیوال گروپ تاکنون حدود ۱.۱ میلیارد دلار از کار مربوط به قرارداد زیردریایی‌ها را انجام داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.