گفتگوی وزیر خارجه فرانسه و بن سلمان با محوریت برجام

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که این دو مقام فرانسوی به شهر در حال ساخت نئوم در عربستان سعودی خواهند رفت و با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و برخی از دستیاران ارشد او دیدار و گفت‌و‌گو خواهند داشت.

بنا بر گفته منبع مذکور، پرونده لبنان اصلی‌ترین موضوعی خواهد بود که دو طرف درباره آن گفت‌و‌گو خواهند کرد و در کنار این مسئله، تحولات یمن، «ابتکارهای ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن»، پرونده هسته‌ای ایران و بازتاب خروج نظامیان آمریکا از افغانستان بر منطقه و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور به‌ویژه در زمینه نظامی و سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، همچنین به خبرگزاری آلمان خبر داد که طرف فرانسوی از ولی‌عهد سعودی خواهد خواست که نقش خود را در لبنان پررنگ‌تر کند و کمک‌های خود را به این کشور از سر بگیرد.

در این گزارش اشاره شده است که این سفر پیش از سفر احتمالی ماکرون به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که شبکه «العربیه»، پنجشنبه (دیروز) خبر داد که رئیس‌جمهور فرانسه با ولی‌عهد سعودی گفت‌و‌گویی تلفنی درباره تحولات منطقه داشته است.

مطابق با این گزارش، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی به فرصت‌های تقویت روابط و توسعه آن در تمامی زمینه‌ها پرداختند.

از سوی دیگر، مقامات فرانسوی در جریان سفر یکشنبه در حالی به پرونده یمن خواهند پرداخت که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، شامگاه چهارشنبه، خبر داد که ولی‌عهد این کشور با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره پایان جنگ یمن گفت‌و‌گو کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که ولی‌عهد این کشور حمایت خود را از ورود کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی به بندر الحدیده یمن و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء البته به مقصدهای مشخص را اعلام کرده است.

بن سلمان همچنین مدعی شد که از آغاز رایزنی‌ها میان طرف‌هی یمنی به منظور دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن بر پایه سه مرجع یعنی ابتکار عمل خلیج [فارس]، قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و برگزاری کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی جامع میان طرف‌های یمنی حمایت می‌کند.

این اعلام در حالی منتشر شد که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله و رئیس‌ هیأت مذاکره‌کننده یمن روز گذشته به صورت ضمنی به اعلام طرف سعودی واکنش نشان داد و شروط صنعاء را مجددا تکرار کرد.

سخنگوی انصارالله در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «کسی که خواهان صلح است، مراحل صلح شامل توقف تجاوز، لغو محاصره، خروج نیروهای خارجی از یمن، رسیدگی به آثار تجاوز و پرداخت غرامت است»

وی همچنین تأکید کرد: «ملت یمن در موضع دفاعی است و به احدی تعرض نکرده است، این ملت حق کامل خود در آزادی، حاکمیت و استقلال را می‌طلبد و به کمتر از حق مشروع خود راضی نیست».

 
 
 
 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.