اردوغان: آمریکا باید پول ما را پس بدهد

آکسیوس گزارش داد، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه خواستار جبران خسارت مادی و بازگشت پول این کشور در جریان فسخ معامله خرید جنگنده اف ۳۵ توسط آمریکا شده است.

در این ارتباط گفته شده، اردوغان از آمریکا خواسته است تا بعد از کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار پول کشورش را به آنکارا باز پس دهد.

براساس اعلام منابع خبری، رئیس جمهور ترکیه درباره کنار گذاشته شدن کشورش از پروژه ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ خطاب به مقامات آمریکایی گفته است: ما ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. این پول چه می‌شود. ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم. یا باید هواپیماهایمان را به ما بدهند و یا پولمان را برگردانند.

این موضع گیری اردوغان چند ماه پس از آن اعلام می‌شود که یک مقام مسئول در پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن رسماً آنکارا را از اخراج از برنامه تولید جنگنده نسل پنجمی اف -۳۵ مطلع کرده است.

پیشتر در سال ۲۰۱۹ گزارش شده بود که آمریکا ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ از روسیه از برنامه چند ملیتی مذکور کنار گذاشته و تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا و آموزش خلبانان آن را به تعلیق درآورده است.

ترکیه در کنار، ایالات متحده، انگلیس، کانادا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، هلند، نروژ در برنامه «ساخت جنگنده اف ۳۵» مشارکت داشت و بر اساس این قرارداد، هر کدام از این کشورها که در ساخت این جنگنده مشارکت دارند، قطعاتی را می‌سازند که در نهایت در سه نقطه جهان این قطعات کنترل شده و سر هم می‌شوند و به جز ایالات متحده، دو خط تولید دیگر در ایتالیا و ژاپن هستند.

ترکیه خواستار خرید ۱۰۰ فروند جنگنده پیشرفته اف -۳۵ شده بود. نخستین جنگنده‌ها در سال ۲۰۱۸ به ترکیه تحویل شد و خلبانان ترکیه تحت آموزش قرار گرفتند و سپس، پنج فروند دیگر از این جنگنده به ترکیه تحویل شد اما تصمیم آنکارا مبنی بر خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ از روسیه، موجب شد که طرف آمریکایی از تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا خودداری کند و خلبانان ترکیه را از برنامه آموزش برای پرواز این نوع جنگنده خارج کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.