در هشدار نارنجی رنگ هواشناسی آمده است که بارش شدید باران امروز (۸ مهر) در استان‌های گیلان، شمال و شرق اردبیل و شمال آذربایجان شرقی و تداوم آن طی فردا (۹ مهر) در گیلان و شمال و شرق اردبیل پیش‌بینی می‌شود. فعالیت این سامانه در مناطق مرتفع و کوهستانی با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه خواهد بود و انتظار می‌رود که شنبه (۱۰ مهر) در استان گیلان به فعالیت خود ادامه دهد.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نسبت به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها هشدار داده و به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی همچنین در ادامه این هشدار نسبت به ناپایداری جوی متاثر از نزدیک شدن چرخند حاره‌ای خبر داده و آورده است: رگبار و رعد و برق، وزش باد خیلی شدید در جنوب سیستان و بلوچستان به‌ویژه در نوار ساحلی این استان از شنبه تا یکشنبه (۱۰ تا ۱۱ مهر) مورد انتظار است.

در چنین شرایطی سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه های فصلی، خسارت وارده ناشی از وزش باد خیلی شدید، آبگرفتگی معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها انتظار می‌رود. از این رو  خودداری از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آمادگی فرمانداری‌ها و دستگاه‌های امدادرسان، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی توصیه می‌شود.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.