عملکرد دولت سیزدهم در پایان اولین ماه

اگر فرآیند تسریع واکسیناسیون را که یک امر کاملا طبیعی و در حد انتظار است کنار بگذاریم، تقریبا دولت سیزدهم در پایان نخستین ماه فعالیت خود، کاری که بتوان در کارنامه دولت قرار داد، چیزی ارائه نداده است.

انصاف حکم می‌کند برای ارزیابی عملکرد دولت تازه‌وارد، زمان و فرصت داد. اما عبارت معروف «زود، سریع، انقلابی» که به کلیدواژه مشهوری تبدیل شده و به نام رئیس دولت سیزدهم سند خورده، انتظارات جامعه را افزون می‌کند.

این‌که یک ماه بعد از تشکیل کابینه هنوز اکثریت بزرگ معاونان وزرا انتخاب نشده‌اند، نشانی واضح از ناکارآمدی است. دلیلش هرچه می‌خواهد باشد. چه این شایعه که معاونان وزرا توسط تیمی در دفتر رئیس جمهور انتخاب و منصوب می‌شوند درست باشد چه نادرست باشد، تغییری در وضعیت ناکارآمدی ندارد. اکثر معاونان وزرای دولت قبلی استعفا داده و منتظر قبول آن هستند. عده‌ای هم که کناره‌گیری نکرده‌اند دست و دل‌شان به کار نمی‌رود.

بر فرض اینکه معاونان وزرا انتخاب و منصوب شوند، همین فرایند فشل در مورد برگزیدن مدیران کل هم ادامه خواهد یافت و کتاب ناکارآمدی‌های دولت را پرصفحه‌تر خواهد کرد.

از اینها گذشته هنوز پست رئیس بانک مرکزی کشور که اهمیتش به مراتب، حتی از وزیر اقتصاد برتر است، بلاتکلیف مانده و خواه ناخواه شائبه اختلاف و دعوا بر سر انتخاب او را در اسکلت سیاسی کشور جا انداخته است.

در یک ماه اخیر گرانی به خصوص در سفره مردم بیش از پیش نمودار شده و نرخ تورم همچنان فزاینده است. به‌علاوه در برخی مدیریت‌های جزئی مانند اعزام ۶۰هزار زائر اربعین، ندانم‌کاری کاملا موج می‌زند. کاری که در سال‌های قبل از کرونا در حجم حداقل ۳۰برابر امسال انجام می‌شد و گرچه مشکلات خاص خود را داشت، در آن میزان زائر، به مراتب موفق‌تر از امسال سامان می‌گرفت.

در عرصه سیاست خارجی، جز حضور رئیس جمهور در اجلاس شانگهای که به دلیل غیبت نه‌چندان موجه پوتین رونق چندانی نداشت  و سخنرانی مجازی رئیس جمهور در نشست عمومی سازمان ملل، اتفاق دیگری رخ نداد. دیدارهای امیرعبداللهیان با مقامات کشورهای دیگر هم تقریبا هیچ برجستگی خاصی نداشت. مبادله حرف‌های تکراری و تعارفات تشریفاتی تنها محصول این دیدارهاست.

حضور گروسی، دبیرکل آژانس انرژی هسته‌ای، در ایران شاید موثرترین اقدام سیاسی یک ماه اخیر است. نتایج دیدار او البته در رسانه‌های داخلی، کاملا متفاوت بود از آنچه او پس از بازگشت به وین بر زبان راند. با این حال به نظر می‌رسد با تدبیر رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، تفاهمی راضی‌کننده با آژانس صورت گرفت که نتیجه‌اش دور زدن و بلااثر کردن مصوبه هسته‌ای پرهیاهوی مجلس یازدهم بود.

و سرانجام این‌که سفرهای آخرهفته‌ای رئیس جمهور به استان‌های محروم، از کم‌شمار عملکردهای مفید دولت سیزدهم است که اگر به تاسیس ساختارهای لازم خدمت‌رسانی منجر شود بالقوه می‌تواند گامی برای برطرف کردن مشکلات شود و اگر تنها به بازدید و صدور چند دستور منتهی گردد به همان بلایی گرفتار خواهد آمد که در دولت احمدی‌نژاد شاهدش بودیم.

کوتاه سخن اینکه جز تحرکات شخص ابراهیم رئیسی، آن هم نه در طراز عالی و خوب، تقریبا می‌توان مهر «تعطیل است» بر درب وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی کوبید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.