فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: تمام هنر ما باید این باشد که منافع کسب و کارها را با منافع کلان کشور همراستا کنیم تا منافع کل جامعه تامین شود. وی تاکید کرد: روان‌‌‌‌سازی و تسهیل کسب و کار‌ها در این راستا مهم است که با اولویت‌گذاری باید انجام گیرد.  وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این اولویت‌گذاری‌‌‌‌ها بیان کرد: به عنوان نمونه رتبه پیچیدگی اقتصادی ما باید افزایش یابد و صادرات باید صادرات اشتغال باشد نه صادرات مواد خام، آب و سرمایه نهفته، و این یک مسیر اولویت‌گذاری است.

فاطمی‌امین در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه کل امور در سه دسته فرآیندها (که استمرار دارند)، پروژه‌ها (که خروجی دارند) و اقدامات جاری خلاصه می‌شود، گفت: در حد امکان فعالیت‌ها در قالب فرآیندها و پروژه‌ها ساماندهی و سازماندهی می‌شوند تا نظم مدیریتی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ برنامه عملیاتی تدوین شده که وزیر صمت قبلی آن را ابلاغ کرده و به قوت خود باقی است، افزود: این ۴۰ برنامه با ۳۶ پروژه که در روز رای اعتماد به مجلس ارائه شده است، همپوشانی دارد و باید تجمیع و به نسخه نهایی تبدیل شوند و هر سه ماه یکبار گزارش آنها به مجلس ارائه شود.  وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بیان کرد: برای هر پروژه یک مدیر پروژه انتخاب می‌شود تا قابل پیگیری باشد. پروژه‌ها زمان، شروع، پایان و پایش دارند و این پروژه‌ها تا پایان شهریورماه فعال خواهند شد. فاطمی‌امین در خصوص موضوع سوم‌‌‌‌ مباحث خود ادامه داد: دو رویکرد وظیفه‌گرا و فرآیند‌گرا در سازماندهی فعالیت‌ها وجود دارد که ساختار وزارت صمت وظیفه‌گراست اما برای محیط‌‌‌‌های انعطاف‌پذیری این رویکرد کارآیی ندارد.

وی گفت: اگر به دنبال تناسب با مخاطب و پویایی هستیم باید به سمت سازماندهی فعالیت‌ها به صورت فرآیند‌گرایی برویم، تعیین امور مربوط به یک خدمت در یک دفتر برای ارتباط و رضایت مخاطب با استفاده از پنجره‌های واحد باید با مسوولیت همان دفتر انجام گیرد و حتی اگر موضوعی مستقیم به اختیارات یک دفتر مربوط نیست اما همان دفتر مسوول پیگیری خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دفاتر تخصصی با این نگاه که تمام کارهای مرتبط با خود را باید پاسخگو باشند، جلو خواهند رفت. پیش‌نویس ایجاد یک پنجره واحد هم تدوین خواهد شد تا مسیر شفاف شود. فاطمی‌امین گفت: برنامه‌ریزی، اولویت‌گذاری، توانمندسازی، تنظیم بازار، صادرات و واردات، ستاد تسهیل، تولید و دیگر امور مربوط به یک حوزه در آن حوزه با اختیار انجام خواهد شد. وی در ادامه اضافه کرد: در دولت سیزدهم وزارت صمت در حکمرانی هوشمند باید پیشرو باشد که ظرفیت‌های این مهم وجود دارد و امکان‌پذیر است. وزیر صمت گفت: به عنوان نمونه در سامانه جامع تجارت داده‌‌‌‌های فرآیندهای کسب و کار را رصد می‌‌‌‌کنیم اما در این نوع نگاه، ما میدان صنعت، معدن و تجارت را مورد رصد قرار خواهیم داد.

فاطمی‌امین در بخش بعدی سخنان خود به موضوع آمایش سرزمینی به عنوان چهارمین محور سخنان خود اشاره کرد و گفت: اضافه شدن دو میلیون شغل و افزایش صادرات کافی نیست، بلکه آمایش سرزمینی آنها نیز باید مدنظر قرار بگیرد. وی ادامه داد: برای ۴۵۰ شهرستان برنامه عملیاتی باید داشته باشیم که چالش‌ها و مشکلات آنها را رصد و متناسب با آنها هدف‌گذاری انجام دهیم و شاخص‌‌‌‌های پروژه‌ها در کنار شاخص‌‌‌‌های فرآیندها ملاک عمل واقع شود که این موضوع مشارکت همگانی را می‌‌‌‌طلبد.

وزیر صمت تصریح کرد: این برنامه با مشورت نمایندگان مجلس جلو خواهد رفت. نمایندگان دغدغه حوزه‌‌‌‌های انتخابی خود را دارند و ما به عنوان نمایندگان مردم به آنها نگاه می‌‌‌‌کنیم. فاطمی‌امین تاکید کرد: همسو شدن انرژی ما با نمایندگان در این راستا انجام می‌گیرد و محور کارها می‌شود و هر سه ماه یکبار پایش و گزارش خواهد شد. وی گفت: همسو شدن انرژی و متعاقب آن توزیع عادلانه منابع و ثروت‌ها ‌در این مسیر اتفاق خواهد افتاد و کشور برای آینده ریل‌گذاری خواهد شد.

وزیر صمت موضوع پنجم سخنان خود را بحث پایش عنوان کرد و افزود: چهار محور اصلی و شاخص داریم: پروژه‌ها، فرآیندها، آمایش سرزمینی و سایر اقدامات که برای برخی پایش به صورت سه ماه یکبار، برای برخی ماهانه، فصلی و سالانه انجام خواهد شد و تمام سعی خود را خواهم داشت تا در تمام جلسات پایش شرکت کنم. فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: دفاتر تخصصی، ستاد وزارت، سازمان‌های صمت استان‌‌‌‌ها به‌صورت مداوم و ‌‌‌‌منظم پایش خواهند شد و موضوع پایش برای من بسیار مهم خواهد بود. مدیران مجموعه صمت باید از چالش‌های آینده برآوردهای لازم را داشته باشند. وی همچنین در خصوص پایش یادآوری کرد: پایش گذشته‌نگر و آینده‌نگر داریم و مدیران مجموع وزارت صمت باید از چالش‌های چند ماه آینده برآوردهای لازم را داشته باشند. ان‌شاءالله پایش را از مهرماه با قدرت شروع خواهیم کرد و در دو یا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد. وزیر صمت همچنین گفت: گزارش وضعیت کنونی بخش صنعت، معدن و تجارت تدوین و به رئیس‌جمهور ارسال می‌شود.