کنایه جانسون به مکرون: بر اعصاب خود مسلط باش

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، هنگامی که استرالیا تصمیم گرفت توافق خود با فرانسه درخصوص خرید زیردریایی را لغو کند و در عوض زیردریایی‌هایی با سوخت اتمی از آمریکا خریداری کند، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و متحدانش بسیار عصبانی و خشمگین شدند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده، گفت: فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده که برخی از دوستان عزیزمان در سراسر جهان در خصوص این توافق امنیتی بر اعصاب خود مسلط باشند و نفسی تازه کنند.

وی افزود: چون این یک اقدام بزرگ و اساسی در راستای امنیت جهانی است. در این توافق امنیتی سه متحد همفکر شانه به شانه یکدیگر قرار گرفتند و یک شراکت جدید را برای به اشتراک گذاشتن تکنولوژی تشکیل دادند. این انحصاری نیست. این شراکت قصد ندارد هیچ کسی را کنار بگذارد. به عنوان مثال، این شراکت خصومتی با چین ندارد.

بوریس جانسون و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در نشستی در کاخ سفید تعجب خود را درباره واکنش فرانسه به اعلام این توافق ابراز کردند.

آنها گفتند: ما باور داریم که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پیش‌تر به ماکرون در باره این قرارداد هشدار داده بود.

برخی از مقامات انگلیس معتقدند که یکی از دلایل این خشم علنی فرانسه، تمایل برای تضمین دریافت بیشترین مقدار غرامت ممکن از لغو این قرارداد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.