جانسون: معاهده با آمریکا و استرالیا علیه دیگر قدرت‌ها نیست

 رویترز گزارش داد، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، امروز پنجشنبه در پاسخ به سوالی در مورد توافقنامه همکاری سه جانبه جدید با استرالیا و آمریکا موسوم به (AUKUS) که باعث فسخ قرارداد ساخت زیردریایی توسط فرانسه برای استرالیا شده است، مدعی شد که روابط انگلیس و فرانسه بسیار محکم است.

جانسون در ادامه ادعایش افزود: ما شانه به شانه فرانسوی‌ها ایستاده‌ایم، چه در «ساحل»، جایی که عملیات مشترک علیه تروریست‌ها در «مالی» را اجرا می‌کنیم، چه در «استونی»، جایی که در حال حاضر بزرگترین عملیات ناتو را داریم.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسش «کر استارمر» رهبر حزب کارگر مبنی بر اینکه که وی چگونه می‌تواند اطمینان دهد که این اقدام منجر به تیره‌تر شدن روابط انگلیس را با چین نمی‌شود، مدعی شد: من فکر می‌کنم که برای مجلس مهم است که بفهمد AUKUS قصد مخالفت با هیچ قدرت دیگری را ندارد. این فقط نشان دهنده روابط نزدیک ما با ایالات متحده و استرالیا است.

پیشتر و در همین رابطه تصمیم استرالیا برای لغو قراردادی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار با یک شرکت فرانسوی جهت ساخت زیردریایی، دولت پاریس را به شدت آشفته کرد.

ژان ایو لودریان در اعتراض به این اقدام کانبرا گفت: مثل این بود که از پشت خنجر بزنید. ما بر پایه صداقت با استرالیا رابطه برقرار کرده‌ایم حال آنکه این اعتماد خدشه دار شده است. من امروز از خاتمه یافتن این توافق عصبانی هستم.

وی همچنین گفت که از استرالیا و آمریکا بابت این اقدام توضیح خواهد خواست.

این در حالی است که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه (AUKUS)، اعلام کردند که برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای برای استرالیا، نخستین پروژه مهم این ائتلاف جدیدالتأسیس خواهد بود.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به اعلام رسمی پیمان سه جانبه آمریکا-انگلیس- استرالیا در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک که به موجب آن، دولت کانبرا به زیردریایی‌های هسته‌ای مجهزمی شود، واکنش نشان داد.

به گفته ژائو لیجیان، صادرات زیردریایی هسته‌ای به استرالیا بار دیگر ثابت کرد که آمریکا و انگلیس از صادرات اقلام هسته‌ای به عنوان ابزاری در بازی ژئوپلیتیکی استفاده می‌کنند و رویکردی دوگانه اتخاذ کرده‌اند که به شدت غیرمسئولانه است. این توافق ادعای استرالیا مبنی بر وفاداری به الزامات منع اشاعه هسته‌ای را به چالش می‌کشد حال آنکه متحدان غربی دولت کانبرا هم باید ذهنیت منسوخ جنگ سرد را کنار بگذارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.