طالبان: چارچوب کار و تحصیل زنان در آینده مشخص می‌شود

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در خصوص آینده شغلی و تحصیلی زنان و همچنین وضعیت آشفته اقتصادی افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور جزئیاتی ارائه کرد.

وی در خصوص کار و تحصیل زنان افغانستان و آینده نیمی از پیکره جامعه اظهار داشت: در مورد تحصیل زنان مساله بسیار واضح است؛ زن در دین مبارک اسلام حق تعلیم و کار را دارد، اما اینکه تفاصیل این مورد چیست، موضوعاتی است که در آینده تحت بررسی قرار می‌گیرد و چاچوبی برای آن تعیین می‌شود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر بیان داشت: این را باید به صراحت بگوییم که جامعه و ملت ما یک جامعه سنتی و مسلمان است. بیش از ۹۹ درصد مردم ما مسلمان است و هر نظامی که بیاید باید بر اساس ارزش‌های دین مبارک اسلام و ملت و کشور باشد.

وی افزود: هر کشور و جامعه‌ای برای خود ارزش‌هایی دارد؛ اینکه آن ارزش‌ها درست است یا درست نیست بحث جداگانه‌ای است؛ ما می‌بینیم که در غرب نیز سیستم‌هایی که وجود دارد، بر اساس ارزش‌های آن کشور و ملت است. بر همین اساس، هر سیستمی که اینجاست اعم از تعلیمی، اقتصادی و ... نیز بر اساس ارزش‌های ملت ما می‌باشد.

محمد نعیم وردک اضافه کرد: در این راستا کسی تشویش نداشته باشد؛ کار‌ها هنوز در ابتدا است و هنوز یک ماه از تعیین کابینه نگذشته است. در بعضی از مناطق جهان در اینگونه موارد، حتی تا یک سال در مرحله ابتدایی هستند و زمان نیاز دارد. روز‌ها و هفته‌های آینده همه چیز را واضح خواهد ساخت.

برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کنیم

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنین در خصوص وضعیت آشفته افغانستان از لحاظ اقتصادی گفت: متاسفانه یک تغییر بسیار بزرگ در کشور آمد و نظام تغییر کرد. در هر جایی که چنین تغییری می‌آید طبیعی است که مشکلات و عوارض جانبی خود را داشته باشد. وضعیتی که در کشور ما رخ داده است اگر در هر کشوری رخ می‌داد همین حالت می‌بود و با توجه به مشکلات و تحولات و تغییراتی که می‌بینیم، این یک وضعیت طبیعی است.

وی اظهار داشت: البته از طرف خود تلاش داریم تا مشکلات را تا حدی که در توان ماست حل کنیم؛ تا جایی نیز کار‌ها آرام آرام شروع شده و مشکلات حل می‌شود.

محمد نعیم وردک افزود: مشکل بزرگ این است که متاسفانه آمریکا سرمایه و پشتوانه مالی ملت افغانستان را مسدود کرده است؛ این کار خلاف اصول بین المللی است و آمریکا نباید این کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد: ما از همه می‌خواهیم که به مردم افغانستان کمک کنند و نگذارند مردمی که ۲۰ سال در جنگ زجر کشیده اند، پس از این از لحاظ اقتصادی زجر ببینند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اضافه کرد: ما با کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌های منطقه و جهان در تماس هستیم و امیدواریم که این مشکلات حل شود. در داخل نیز تلاش‌هایی داریم و کار‌ها درباره منابع داخلی که وجود دارد در جریان است و امیدواریم مشکلات به پایان برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.