طالبان  پناه دادن به رهبر القاعده را رد کرد

پیش از این «مایکل مورل» رئیس سازمان سیا در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده بود که الظواهری در افغانستان زندگی می‌کند.

مورل در برنامه «فیس د نیشن» شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفته بود: ما فکر می‌کنیم که طالبان به الظواهری پناه داده است؛ امروز طالبان پناهگاه القاعده است.

گفتنی است که طالبان بارها وعده داده است که به اعضای القاعده و دیگر تروریست‌های بین‌المللی خارجی اجازه نمی‌دهد در مناطق تحت کنترل آن‌ها حضور داشت باشند و در واقع تعهد عدم پناه دادن به القاعده یکی از مفاد توافقنامه آمریکا و طالبان در اسفند ماه سال 1398 است.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیش‌تر کرده بود که جنگ افغانستان پایان یافته است و هیچ کشوری از خاک افغانستان مورد تهدید قرار نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت: «ما به چیزی که در پی آن بودیم، یعنی آزادی کشور و استقلال مردم خود رسیدیم، ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد که از خاک ما برای هدف قرار دادن کسی استفاده کند و ما نیز خواستار صدمه زدن به کسی نیستیم».

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان نیز چندی قبل با اشاره به اینکه رهبران طالبان بیشتر از دولت دست نشانده قبلی اهل مذاکره هستند، گفته بود: طالبان به وعده خود عمل کرده و تهدیدات امنیتی برای سفارت روسیه و کشورهای آسیای مرکزی بوجود نیاورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.