وضعیت بازگشایی مدارس ایرانی خارج از کشور

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وضعیت بازگشایی مدارس ایرانی خارج از کشور را تشریح کرد.

میترا تیموری در این باره اظهار کرد: از دیر باز وجود مدارس خارج از کشور برای ما دارای اهمیت بسیار زیادی بوده است، این دانش آموزان در کشوری که ساکن هستند؛ نیاز دارند با فرهنگ و ارزش‌های ایران آشنا شوند، این مدارس دایر شدند که دانش آموزان و خانواده های آن ها بتوانند از این مدارس بهره ببرند. ضمن این که مدارس، پایگاه‌های فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هستند و ما همواره سعی می‌کنیم آنچه در توان داریم به‌کار گیریم که کیفیت این مدارس بالا باشد. به دلیل این که دانش‌آموزان ما از تعلیم و تربیت عقب نمانند و از طرفی پرچم‌دار و سمبل ما در کشورهای دیگر هستند و ما دوست داریم یک نمونه فاخر از انسان ایرانی، دانش آموز ایرانی و معلم ایرانی در کشورهای دیگر باشند و هم‌چنین دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها از کیفیت تحصیل راضی باشند.

وی افزود: در حال حاضر در ۵۷ شهر از ۳۷ کشور، مدرسه داریم. از این مدارس ۶۵ مدرسه دولتی، ۱۲ مدرسه غیردولتی و ۴ مدرسه بین المللی است و تاکنون تعداد ۱۱ هزار و ۱۱۸ دانش آموز در آن ها ثبت نام کرده اند. با توجه به شرایط کرونا و این‌که برخی افراد هنوز در کشورهای مقصد مستقر نشده‌اند استقبال خوبی از مدارس ایرانی شده است.

تیموری به نحوه نظارت وارزیابی مدارس خارج از کشور پرداخت و گفت: برای سازمان دهی و کنترل بیشتر بر مدارس ایرانی که در جهان داریم، مدارس را در هفت اداره ساماندهی  و تحت نظارت هفت سرپرستی قرار دادیم.کشورهایی که در محدوده جغرافیای هر یک از سرپرستی‌ها قرار می‌گیرند تحت نظارت همان سرپرستی هستند.

سرپرست مرکز امور بین الملل گفت: نقش و عملکرد سرپرستی‌ها برای مدارس ایرانی مثل اداره آموزش و پرورش است. مدیران سرپرستی‌ها با مدارس تحت حوزه خود در ارتباط هستند و همه مسائل مربوط به آن‌ها را از طریق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور پیگیری می‌کنند.

تیموری افزود: بخش‌ها و معاونت‌های مختلف ستاد که در وزارت آموزش و پرورش مستقر هستند هر کدام وظیفه‌ای تخصصی دارند و مرکز امور بین‌الملل هم هر کدام از مسائل مدارس را از حوزه تخصصی ذیربط پیگیری می‌کند و از طریق سرپرستی‌ها به نتیجه می‌رساند. مرکز امور بین الملل  واسط بین ستاد و سرپرستی‌های ما در خارج از کشور است. هدف ما حفظ این ارتباط است. تا دانش‌آموزان خارج از کشور از برنامه‌ها و فعالیت های تدارک دیده شده توسط آموزش و پروش داخل کشور بهره ببرند.

تیموری ادامه داد: اگر فردی تا کلاس دهم را در ایران گذرانده باشد می‌تواند در کشور مورد نظر خود که مدرسه ایرانی دارد، ادامه تحصیل دهد. ما بخشی داریم به نام «فارسی‌آموزی» که افراد متقاضی می‌توانند به‌صورت حضوری و مجازی صرفاً زبان فارسی بیاموزند.

وی در خصوص نحوه ثبت نام در مدارس ایرانی خارج از کشور افزود: خانواده‌های دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه حضوری ثبت نام را انجام دهند، هم‌چنین می‌توانند با ارائه مدارک به صورت غیرحضوری ثبت نام کنند و در زمان امتحانات به صورت حضوری به مدرسه مراجعه کنند زیرا در بعضی از کشورها مدرسه ایرانی وجود ندارد .

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، تیموری  در پایان خاطر نشان کرد: ما آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس ایرانی در خارج از کشور را داریم و شروع آموزش مطابق با تقویم سال تحصیلی کشور ایران است  ولی در برخی کشورها باید تابع قوانین و مقررات و تقویم اجرایی آن کشور باشیم. در برگزاری مدارس به صورت حضوری باید طبق پروتکل و دستورالعمل همان کشورها عمل کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.