اظهارات مهم گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

 رافائل گروسی روز دوشنبه در آغاز نشست شصت‌وپنجمین اجلاس مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد که مسائل مهمی را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران باید پیگیری کند.

وی گفت: من چند روز پیش ایران بودم و با معاون رئیس جمهوری ایران - که از حضور او (در این نشست) استقبال می‌کنم - تصمیم گرفتیم تا با نگاه به حل مسائل همکاری کنیم.

وی افزود: ما این مسیر را ادامه خواهیم داد و امیدوارم که به زودی به تهران سفر کنم تا به این مسائل بپردازم و به جهان اطمینان لازم داده شود که در خصوص برنامه هسته ای ایران جای نگرانی نیست و راه برای سایر تلاش‌های دیپلماتیک لازم در راستای رسیدن به شرایط قابل قبول باز شود.

مدیرکل آژانس هفته پیش تهران بود تا با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره همکاری‌های فنی دو طرف گفت‌وگو کند. گروسی ملاقات خود با طرف ایرانی را سازنده و حاوی معنای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم تاکید کرد که روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اظهارات گروسی و اسلامی در بیانیه مشترک هم به نوعی منعکس شد. طرفین در این بیانیه روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

همچنین در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

گروسی هفته پیش در حاشیه نشست شورای حکام، دیپلماسی را بهترین راه برای حل مسائل مورد اختلاف دانست و گفت که «به زودی» دوباره راهی ایران می‌شود. او توافق به دست آمده با ایران را گامی مهم برای باز نگه داشتن باب دیپلماسی دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.