تنش در روابط فرانسه با سوئیس

به گزارش روزنامه "لی ماتین دمانچ" در میان تنش دیپلماتیک پاریس با آمریکا و استرالیا بر سر لغو قرارداد نظامی خرید ۱۲ زیردریایی فرانسوی از سوی استرالیا، فرانسه اکنون وارد روابطی سرد با کشور همسایه خود یعنی سوئیس شده است.  

این روزنامه سوئیسی افزود: مقامات دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که مکرون ممکن است همه رویدادهای مهم دیپلماتیک با سوئیس را تا فصل تابستان سال آینده لغو کند. دلیل این تصمیم خشم مکرون از مخالفت سوئیس با خرید جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه اعلام شده است.  
با این حال برخی دیگر از گزارش‌ها اعلام کرده‌اند دفتر رئیس جمهوری فرانسه لغو سفر پرملین به این کشور را به دلایل منتشر شده در رسانه‌ها رد کرده است.  
دفتر رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اظهار داشت: این سفر هیچگاه لغو نشده است. دلایل اعلام شده در این مورد صحیح نیستند. با توجه به تحولات کنونی، سفر رییس جمهوری سوئیس به فرانسه مشکل خواهد بود. هنوز در مورد تاریخ دقیق این سفر تصمیم گیری نشده است.  
دفتر پرملین نیز لغو سفر وی به فرانسه را رد کرده است.  
این اخبار در حالی منتشر می‌شود که تنش دیپلماتیک میان فرانسه، آمریکا و استرالیا در اخبار جهان بازتاب فراوانی داشته است.  
فرانسه در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا، سفیرانش را از این دو کشور فراخوانده است.  
فرانسه در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا و در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی استرالیا، پنجشنبه (۲۵ شهریور) مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.  
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفت که معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "اوکوس" اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.