معاون رئیس‌جمهور: چین با دولت رئیسی بهتر کار می‌کند

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، سیدمحمد حسینی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح روابط دوجانبه ایران با کشورهای همسایه به ویژه نشست شانگهای پرداخت و در خصوص اهمیت نقش آفرینی سازمان شانگهای در معادلات امروز جهان، گفت: حضور حجت الاسلام والمسلمین در این اجلاس در تاجیکستان اولین سفر خارجی رئیس جمهوری بود و می توان گفت نقطه عطفی در فعالیت های دیپلماسی ما بود و اتفاق های خوبی در این سفر رخ داد.

 

او ادامه داد: اجلاس تاجیکستان با توجه به حضور کشورهای مهمی در آن مثل چین که دومین اقتصاد دنیا را دارد و در آینده نیز صاحب اولین اقتصاد خواهد شد و با ما نیز در این مدت تعاملاتی داشته به خصوص به تازگی برنامه راهبردی، دراز مدت و بسیار مهم ۲۵ ساله را داشته ایم، بیانگر اهمیت این اجلاس بوده است.   

وی افزود: قطعا چینی‌ها می‌دانند در این دولت بهتر می‌توانند کار کنند تا اینکه با دولتی که در گذشته برسر کار بود و بیشتر نگاه آن به اروپا و غرب بود و چندان باور و اعتقادی نداشت که می تواند با شرق کار کند به رغم اینکه چند سال قبل رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ما باید به سمت شرق برویم پس چین می تواند یک همپیمان خوبی با ما باشد که در این سازمان حضور دارد.

حسینی ادامه داد: همچنین روسیه که ما مدت ها است با این کشور درحال همکاری هستیم و یک مورد آن همان داستان سوریه است که این کشور همکاری بسیار مهمی را داشت و البته روسیه هم همانند ما از جانب غربی ها تحریم شده است و البته قدرت انکار ناپذیری را دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری ادامه داد: هند عضو دیگر این سازمان نیز  از لحاظ اقتصادی رو به رشد است و همین طور کشورهای همسایه مثل پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان که همگی اینها اعضای این سازمان قدرتمند هستند هرچند اینها می گویند ما نظامی نیستیم ولی بالاخره می تواند رقیبی برای ناتو باشد و اینکه پایانی برای یکجانبه گرایی آمریکا باشد.

حسینی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "به اعتقاد افرادی مقدمات عضویت رسمی ایران در این سازمان از گذشته کلید زده شده بود و مختص به زمان کنونی نیست، نظر شما در این باره چیست؟ " گفت: بله، از سال ۲۰۰۵ ایران عضو ناظر این سازمان  بود ولی از یکسال پس از آن ایران درخواست داد تا عضو رسمی و دائم این سازمان باشد که به هردلیلی پذیرفته نمی شد همین طور که عضویت آمریکا را رد کرده بودند و نپذیرفتند اما در نهایت با اجماعی که صورت گرفت عضویت ایران به عنوان نهمین کشور این سازمان پذیرفته شد و رئیس جمهوری نیز تشکر کرد.

او ادامه داد: هرچند برخی از سیاسیون در روزهای گذشته مطرح می کردند که این عضویت تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه ما فکری برای تحریم ها کنیم یا بحث اف ای تی اف را بپذیریم اما معلوم شد که چنین نیست و اگر همت جدی و یک تعامل خوبی وجود داشته باشد، می شود خیلی از کارها صورت پذیرد.

حسینی افزود: پذیرش ایران به عنوان عضو دائم این سازمان نشانگر این است که دیگر تهدیدهای آمریکا تاثیری ندارد و می توانیم بگوییم پایان دوران یکجانبه گرایی است چرا که کشورهای عضو این سازمان یک چهارم مساحت خشکی های جهان و ۴۳ درصد جمعیت جهان را در بردارند یعنی بیش از ۳ میلیارد جمعیت دارند که این ظرفیت بالایی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.