واکنش ناتو به اختلاف فرانسه با آمریکا و استرالیا

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، سازمان ناتو اعلام کرد که اختلاف فرانسه بر سر قرارداد زیردریایی استرالیا و آمریکا، تأثیری بر همکاری نظامی داخل این ائتلاف نظامی نخواهد داشت.

براساس اعلام رسمی ناتو، لغو قرارداد زیردریایی استرالیا، پیامدهایی در پی خواهد داشت اما این موضوع عملکرد ناتو را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

به گفته ناتو، استرالیا شریکی مهم برای این پیمان به شمار می‌آید اما بخشی از ناتو نیست.

پیشتر نیز، «ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی آمریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرده بود.

لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

به گفته لودریان این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

این سخنان وزیرخارجه فرانسه در حالی عنوان شده که پیش تر پاریس نارضایتی خود را از امضای توافقنامه همکاری سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا که به لغو قرارداد ۹۰ میلیاردی یک شرکت فرانسوی با دولت استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های تهاجمی منتهی شد، اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، در پی ایجاد تنش کم سابقه در روابط میان فرانسه و آمریکا در پی ملغی شدن قرارداد بزرگ ساخت زیر دریایی‌های مورد نیاز استرالیا با کارشکنی واشنگتن و انعقاد این قرارداد با شرکت‌های آمریکایی که نهایتاً منجر به فراخوانده شدن سفرای پاریس از آمریکا و استرالیا به کشور خود شد، «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی سخنانی گفت که واشنگتن فرانسه را برای فراخواندن سفرای خود به پاریس، درک می‌کند!

بر اساس این گزارش، هورن بدون اشاره به کارشکنی کشورش در قرارداد منعقد شده میان استرالیا و فرانسه گفت: ما در ارتباط با تصمیم شرکای فرانسوی خود مبنی بر فراخواندن سفیر (فیلیپ) «اتین» به پاریس برای مشورت، در تماس نزدیک بوده‌ایم. ما موقعیت آنها را درک می‌کنیم و طی روزهای آینده به حل اختلافات خود ادامه می‌دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.