مقام فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «نه مایک پمپئو وزیر امور خارجه و نه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا پاسخ مثبتی به نامه سه کشور اروپایی ندادند. ما انتظار داشتیم برخی شرکت ها از تحریم ها معاف شوند، اما متاسفانه چنین نشد»

دولت های فرانسه، انگلیس و آلمان یک ماه پیش در نامه ای مشترک خطاب به وزارت خانه های خارجه و خزانه داری آمریکا، خواستار معافیت شرکت‌های دارای رابطه با تهران از تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن شده بودند.

آمریکا بلافاصله این درخواست را رد کرد و از آنها خواست با کاخ سفید همراهی کنند.

پاسخ منفی آمریکا به اروپا در حالی است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنشی تند تاکید کرد که بروکسل و تهران موازین حقوقی را به کار می‌گیرند تا شرکت‌های اروپایی فعال در ایران از تحریم‌های آمریکا مصون بمانند.

وی ادامه داد که این اتحادیه مفاد حقوقی دور زدن تحریم‌های آمریکا را فعال کرده و همچنین تمام تلاش را خواهیم کرد تا ایران از منافع اقتصادی توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ از جمله برداشتن تحریم‌ها منافع کاملی کسب کند.

دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت با اعلام خروج آمریکا از برجام این توافق بین المللی را که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان نیز مورد تایید قرار گرفته و لازم الاجرا اعلام شده است، نقض کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.