چگونه به کبد چرب مبتلا نشویم؟

علی محمد مرادی متخصص و هیئت علمی بخش پیوند کبد گفت: کبد چرب یکی از بیماری‌های قرن بیست و یکم است و جزو بیماری هاست که کم کم نسل جدید بیشتر با آن درگیر می‌شوند.

 

مرادی افزود: چربی به طور کلی می‌تواند در بدن ذخیره و پخش شود. کبد ارگانی است که  اگر میزان چربی در آن بالا برود، تبدیل به منطقه ذخیره‌ای می‌شود؛ مثل چربی که زیر پوست اندامها و شکم ذخیره می‌شود، وقتی چربی خون از یک حدی بالاتر می‌رود، در کبد انباشته می‌شود اما تفاوت بین ذخیره سازی چربی در پوست و کبد این است که وقتی چربی در پوست ذخیره شود، تغییر زیادی نمی‌کند، اما در کبد، چون یک ارگان فعال است، با افزایش ذخایر چربی به مرور زمان، عملکرد کبد دچار اختلال می‌شود.

هیئت علمی بخش پیوند کبد بیان کرد: همه این اتفاقاتی که در طی ذخیره چربی در کبد رخ می‌دهد، در طولانی مدت قابل مشاهده است به شکلی که فرد در سن ۳۰ یا ۴۰ سالگی به علت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و موارد دیگر دچار التهاب شدید کبد می‌شود و در طولانی مدت بافت نرم کبد که قوام مناسبی دارد به یک بافت سفت تبدیل می‌شود و کبد یک کیلویی در حد یک کبد ۲۰۰ گرمی هم فعالیت نخواهد داشت و دچار نارسایی می‌شود و فرد به سمت پیوند کبد می رود و اگر فرد نتواند به سمت بهبودی برود، بیمار از دست خواهد رفت.

مرادی گفت: بیمارانی که متوجه ابتلا به کبد چرب می‌شوند نباید استرس داشته باشند و فکر کنند امکان درمان برایشان وجود ندارد زیرا این پروسه طولانی مدت است و تا یک زمانی قابل بازگشت است و کار‌هایی که در راستای درمان این بیماری انجام می‌شود حمایتی است یعنی با متوقف کردن کار‌هایی که باعث ایجاد کبد چرب شده، میتوان روش بیماری را برگشت پذیر کرد.

علائم ابتلا به کبد چرب

مرادی در مورد علائم ابتلا به کبد چرب گفت: کبد چرب علائم متفاوتی دارد. به کبد چرب بیماری خاموش می‌گویند، زیرا علائم خاصی ندارد و با آزمایش متوجه ابتلا به بیماری می‌شوند و در سونوگرافی نیز عارضه کبد چرب قابل تشخیص است.

او توضیح داد: کبد چرب سه نوع یک و دو و سه دارد، اما این انواع، اهمیت کلینیکی ندارند و تنها کمکی که پس از تشخیص قطعی این انواع می شود انجام داد این است که به طور مثال وقتی کبد چرب نوع سه تشخیص داده می‌شود، فورا درمان پیگیری شود و اگر نوع یک بود خیلی جای نگرانی نیست.

مرادی اظهار کرد: معمولا علائمی که مبتلایان به کبد چرب، بخاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند، بیحالی، خستگی مفرط، دل درد‌های مبهم شکمی، بی اشتهایی وکاهش زمان خواب است، اما هیچ کدام از این علائم اختصاصی نیستند.

او بیان کرد: از درجه سه به بعد کم کم ذخیره شدن چربی یک ذخیره شدن ساده نیست و باعث ایجاد بافت التهابی در کبد می‌شود و وقتی کبد به این مرحله التهابی می‌رسد یک سری بافت‌های ملتهب کلاژنی و فیبروز، در سلول‌های میان بافتی ایجاد می‌شود و بافت کبد را چروکیده و جمع می‌کند و این کبد به دلیل کم شدن حجمش هم از نظر ساختار و هم از نظر عملکرد دچار اختلال می‌شود که به آن فیبروز می‌گویند و مرحله برگشت ناپذیر است. از مرحله فیبروز تا زمانی که موعد پیوند کبد فرا برسد بر اساس شرایط بیمار  باز هم فرصت  وجود دارد.

مرادی گفت: برای کبد چرب هیچ درمان و داروی قطعی وجود ندارد، اما میتوان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مثل ویتامین دی و چربی‌های مناسب مثل زیتون و کنجد و مصرف میوه و سبزیجات تازه و فعالیت بدنی مناسب، به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.