پشت پرده خوشحالی ژنرال میلی در مراسم تحلیف بایدن فاش شد!

اینسایدر گزارش داد، نویسندگان کتاب "خطر" می‌گویند که شرکت در مراسم تحلیف بایدن "قسمتی از کار و وظیفه بود" اما گمان میرود ژنرال میلی احتمالا یکی از خوشحال‌ترین افراد مراسم بود.

همچنین در این کتاب نوشته شده است که این خوشحالی صرفا ناشی از خود رئیس جمهور بایدن نبوده، بلکه دلیلش برکناری ترامپ از منصب رئیس جمهوری بود و این اتفاق همچون انتقال مسالمت آمیز قدرت نیز تلقی شد.

مراسم تحلیف بایدن در روز ۲۰ ژانویه به عبارتی دو هفته پس از هجوم گسترده و تلاش ناموفق حامیان ترامپ برای این که کنگره را مجبور به تایید ترامپ به عنوان برنده انتخابات ۲۰۲۰ کنند، برگزار شد.

این شورش، میلی را که با توجه به رفتار ترامپ پس از شکست در انتخابات در حالت آماده باش قرار داد، شوکه کرد. این شورش و محاصره باعث شد که میلی، بالاترین مقام نظامی کشور در اتفاقی نادر یک یادداشت عمومی را برای ارتش ارسال و این رویداد را "حمله مستقیم به کنگره آمریکا، ساختمان کنگره و روند قانون اساسی آمریکا" قلمداد کند.

وی در این یادداشت نوشته بود: حقوق آزادی بیان و تجمع به هیچ شخصی این حق را نمی‌دهد که دست به خشونت، فتنه و شورش بزند.

مراسم تحلیف بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا روز ۲۰ ژانویه برگزار و به عنوان چهل‌وششمین فرمانده کل قوای آمریکا معرفی شد.

بنابر کتاب "خطر" هنگامی که میلی پیش نویس یادداشت را به پایان رساند، وی آن را نزد فرماندهان ستاد مشترک برد و به آن‌ها خاطرنشان کرد که می‌تواند خودش به تنهایی آن را امضا کند یا "همه ما می‌توانیم آن را امضا کنیم."

همچنین در این کتاب به این نکته اشاره می‌شود که مقامات رسمی اعم از هفت ژنرال و یک دریاسالار یادداشت را بارها خواندند و گفتند که همه آن را امضا خواهند کرد. این یادداشت بازتابی از آشفتگی درونی بود که میلی بارها در دوران ریاست جمهوری ترامپ، در آستانه انتخابات و به‌خصوص در ماه‌های پس از آن، احساس کرد.

روز ۱۲ نوامبر، پنج روز پس از پیروزی بایدن در انتخابات، میلی وضعیت کشور را به مثابه‌ "هواپیمای چهار موتوره‌ای که سه موتورش از کار افتاده"، توصیف کرد.

بر اساس این کتاب، میلی این ارزیابی را نسبت به مایک پامپئو، وزیر امور خارجه وقت هم داشت که در جلسه‌ مقامات امنیت ملی ترامپ با وی درباره حمله به ایران صحبت کردند. میلی در آن شب با پامپئو تلفنی صحبت کرد و بر اهمیت حفظ آرامش تاکید کرد.

به نقل از ژنرال میلی در این کتاب آمده است: فقط استوار باش. نفسی عمق بکش و همچون صخره محکم و استوار باش. ما باید این هواپیمای چهار موتوره که سه موتورش از کار افتاده را به سلامت فرود آوریم. ما هیچ گونه تجهیزات فرودی نداریم اما باید به امن‌ترین راه ممکن این هواپیما را فرود آوریم.

نویسندگان این کتاب گزارش کرده‌اند که در روزهای قبل از انتخابات و پس از محاصره کنگره، میلی از رفتار ترامپ آن‌قدر نگران بود که یک بار در ۳۰ اکتبر و بار دیگر در ۸ ژانویه با همتای خود در چین تماس گرفت تا به او اطمینان دهد که ایالات متحده قصد قصد شروع جنگ را ندارد.

پس از انتشار جزئیات تماس‌های وی با لی ژوچنگ که در کتاب منتشر شده، وی با انتقادات شدید رئیس وقت دولت روبه‌رو شد. ترامپ، میلی را به خیانت متهم کرد.

اما سخنگوی میلی با انتشار بیانیه‌ای گفت که این تماس‌ها مطابق با وظایف و مسئولیت‌هایی که منجر به حفظ ثبات استراتژیک می‌شود، صورت گرفت و با وزارت دفاع هماهنگ شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.