تصاویر ماهواره‌ای از برنامه‌های جدید اتمی کره شمالی

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، تاسیسات تحقیقات اتمی قدیمی و تعطیل شده "یونگ‌بیون" که قابلیت غنی سازی اورانیوم را برای تسلیحات اتمی داشت بار دیگر شروع به کار کرده و نشان می‌دهد که کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی به دنبال توسعه و تسریع در تولیدات اتمی این کشور است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ساخت و ساز در این نیروگاه در جریان است و به این کشور اجازه می‌دهد تا ۲۵ درصد تولیدات اتمی خود را افزایش دهد.

گمان می‌رفت این راکتور پنج مگاواتی از ۲۰۱۸ بلااستفاده باشد و فعالیت مجدد آن در حالی صورت گرفته که گفتگوهای اتمی بین پیونگ یانگ و واشنگتن نیز متوقف شده‌اند.

این راکتور پلوتونیوم تولید می‌کند که یکی از دو عامل کلیدی مورد استفاده برای ساخت تسلیحات اتمی در کنار اورانیوم بسیار غنی شده است.

در ۲۰۱۹، رهبر کره شمالی پیشنهاد تخریب بخشی از این مجتمع را در دومین نشست با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در ازای لغو تحریم‌ها مطرح کرد.

"جفری لویس"، کارشناس تسلیحاتی و استاد موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری گفت: این تحرکات اخیر در مجتمع یونگ‌بیون احتمالا بازتاب برنامه‌های کره شمالی برای افزایش تولید مواد اتمی برای ساخت تسلیحات است.

وی ادامه داد: مساحت جدید تقریبا ۱۰۰۰ متر مربع است و فضای کافی برای نگهداری ۱۰۰۰ سانتریفیوژ اضافی را دارد. افزودن ۱۰۰۰ سانتریفیوژ جدید ظرفیت کارخانه را برای تولید اورانیوم با غنای بسیار بالا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه افزود: ساخت و ساز با تلاش‌های قبلی برای افزودن فضای کف به سانتریفیوژهای بیشتر و غنی سازی مقدار بیشتری اورانیوم سازگار است. اگر کره شمالی به ارتقای سانترفیوژهای کنونی مورد استفاده در این مجتمع بپردازد، می‌تواند ظرفیت کارخانه را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

یکی از منابع مطلع گفته که مقام‌های آمریکایی از این ساخت و ساز در کارخانه آگاه بوده و اذعان می‌کنند که این می‌تواند نشانه‌ای برای افزایش زرادخانه اورانیوم با قابلیت استفاده در تسلیحات باشد.

تصاویر ماهواره‌ای از برنامه‌های جدید اتمی کره شمالی خبر می‌دهند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.