در دیدار امیرعبداللهیان با لاوروف چه گذشت؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه ضمن تاکید بر توسعه روابط همه جانبه با روسیه، ضرورت همفکری دو کشور در مورد مسائل منطقه ای و به ویژه افغانستان را یادآور شد.

وی با اشاره به وضعیت پیچیده کنونی افغانستان، این وضعیت را حاصل خروج غیرمسئولانه و مفتضحانه آمریکا از این کشور خوانده و مسئولیت وضعیت کنونی را بر عهده دولت آمریکا دانست.

لاوروف نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب دکتر امیرعبداللهیان، از  وزیر امور خارجه کشورمان جهت سفر به مسکو و تداوم رایزنی ها دعوت به عمل آورد.

جمهوری اسلامی ایران حل موضوع افغانستان را در تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت نمایندگان کلیه اقوام دانسته و بر تلاش های کشورمان جهت ترغیب به رسیدن به این هدف تاکید کرده است.

 در ادامه نشست کوتاه چهارجانبه شب گذشته(پنجشنبه) و دیدار و گفت وگوهای جداگانه وزرای خارجه توافق شد که در روز جاری، بیانیه مشترک چهارجانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان در مورد اوضاع سیاسی افغانستان صادر شود.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان از همتای روسی خود جهت شرکت در نشست همسایگان افغانستان به میزبانی تهران دعوت کرده است.

بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز (جمعه) با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتحت تاجیکستان آغاز شد.

در این اجلاس سران ایران، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده اند.

این رویداد بین المللی ۲۶ شهریور ماه پایان می یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.