دفاع دونالد ترامپ از حمله کنندگان به کنگره

اسپوتنیک گزارش داد، روز پنجشنبه مقامهای آمریکایی در تدارک برای یک تجمع راستگرایان در روز شنبه تحت عنوان تجمع "عدالت برای ششم ژانویه" (Justice for J۶) موانعی سیمانی در اطراف ساختمان کنگره آمریکا مستقر کردند. انتظار می‌رود این تجمع صدها تظاهرکننده را به واشنگتن دی.سی بکشاند و قرار است به ابراز حمایت از آشوبگران حامی ترامپ که بعد از وقایع ششم ژانویه گذشته با اتهام مواجه شدند، بپردازد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای روز پنجشنبه گفت: فکر و دل ما با مردمی است که در ارتباط با اعتراض ششم ژانویه در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بسیار ناعادلانه آزار و اذیت شدند. علاوه بر همه چیز، این قاطعانه ثابت می‌کند که ما یک سیستم عدالت دو طبقه داریم. با این وجود در نهایت عدالت غلبه پیدا می‌کند.

این بیانیه کوتاه ترامپ دو روز قبل از تجمع "عدالت برای ششم ژانویه" منتشر می‌شود در حالی که این تظاهرات راستگریان مرتبط با این رئیس جمهور سابق آمریکا و تیمش نیست.

ملیسا سمیسلووا، یک مقام ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت که مقامهای این کشور انتظار شرکت حدود ۷۰۰ تظاهرکننده در تجمع مذکور را دارند.

همچنین انتظار می‌رود که این تجمع به جذب شرکت کنندگان مرتبط با گروه‌های راستگرای نقش آفرین در شورش ششم ژانویه شامل گروه‌های Proud Boys و Oath Keepers بپردازد.

گزارش شده که مقامهای محلی، ایالتی و فدرال منطقه واشنگتن دی.سی در جریان رخداد روز شنبه و همینطور روز یکشنبه در حالت آماده باش کامل هستند.

از سوی دیگر به گزارش بیزینس اینسایدر بر اساس افشاگری کتاب جدید منتشر شده از سوی دو خبرنگار واشنگتن پست، دونالد ترامپ در ماه نوامبر گفته بود به این علت رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک را برای رهبری تیم وکلایش برای به چالش کشیدن انتخابات انتخاب می‌کند چون "هیچ وکیل عاقلی نمی‌تواند نماینده او شود".

به نوشته کتاب موسوم به "خطر" نوشته باب وودوارد و رابرت کاستا، دونالد ترامپ هشدارها درباره این که ادعاهای جولیانی و سیدنی پاول، از وکلای جمهوریخواهان، درباره وقوع تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ نسبتی با واقعیت ندارند را رد کرد.

این نگرانی ها بعد از آن تشدید شدند که جولیانی و پاول یک کنفرانس خبری جنجالی برگزار کرده و در آن ادعا کردند یک توطئه کمونیستی جهانی مسئول جلوگیری از پیروزی ترامپ در انتخابات بوده است.

طبق این کتاب لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی بعد از آن به ترامپ گفت: آنها فراتر از عجیب و غریب بودند. و من فکر می‌کنم این چالشها بسیار نامتمرکز، در هم و برهم و مبتنی بر توطئه هستند.

او اضافه کرد این کنفرانس خبری که در جریان آن مایعی سیاه روی صورت جولیانی سرازیر شد، "آغاز پایان" را تسریع کرد.

اما ترامپ حرفهای گراهام را رد کرده و به مشاوران جولیانی گفت: او دیوانه است. او حرفهای مهمل دیوانه وار می‌گوید. من این را میفهمم. اما هیچ وکیل عاقلی نمی‌تواند نماینده من شود زیرا آنها را تحت قشار قرار داده‌اند. به وکلای واقعی گفته‌اند نمی‌توانند نماینده کمپین من باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.