خلبانی که رکورددار پرواز با جنگنده فانتوم است+ تصاویر

نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار می‌رود.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

این نیرو از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟

در میان همه خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مجاهدت ها و رشادت های بسیاری انجام داده‌اند، فعالیت های برخی از آن ها ویژگی‌های خاصی دارد. امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی یکی از همین خلبانان شجاع و نترس نیروی هوایی ارتش است که در ادامه با برخی از رکوردهای وی آشنا می‌شویم.

امیر محققی که به خلبان تاپ‌گان نیروی هوایی ارتش نیز معروف است، در کارنامه خدمتی خود به ویژه در دوران دفاع مقدس سوابق و رکوردهای درخشان بسیاری دارد. 

او در دوران دفاع مقدس ۱۸۲ پرواز برون مرزی را در کارنامه خود دارد که از این حیث در ایران و خاورمیانه رکورددار است. یک هزار ساعت پرواز رزمی در دوران جنگ تحمیلی، انجام بیش از ۲۰۰ ماموریت خطرناک (Special Mission)، حضورموثر در عملیات‌های کمان ۹۹ و مروارید در جهت شکستن ستون فقرات دشمن بعثی، فرماندهی دسته ۴۰ فروندی در عملیات ۱۴۰ فروندی کمان ۹۹ و رکورد پرواز رزمی با جنگنده فانتوم از مهم‌ترین سوابق خدمتی امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی است.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند

امیر محققی درباره بخشی از حضور خود در دفاع مقدس می‌گوید: «پیش از آن که جنگ تحمیلی شروع شود تهران بودم، اما از ابتدای جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همین جا بودم. دو سه سانحه در خوزستان برایم رخ داد که عرب‌های ساکن این استان من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقی‌ها بیفتم. هر نیروی هوایی حتی در زمان صلح مانند اکنون، طرح‌های پیش فرضی دارد، فرماندهان برای آینده فکر می‌کنند و طرح و برنامه می‌ریزند؛ بنابراین زمانی که جنگ شد خلبانان آماده رزم بودند.»

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

وی ادامه داد: «وقتی رژیم بعث عراق حمله را شروع کرد، باید جواب داده می‌شد، چون اگر نمی‌شد، مردم را از دست می‌دادیم. وقتی که ارتش دیر عمل کند مردم عادی صدمه می‌بینند. نظامی‌ها باید از صدمه دیدن مردم جلوگیری کنند.  من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند. اما ما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم ما می‌توانستیم خیلی جاها را مورد اصابت قرار دهیم، ولی این کار را نکردیم. زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، ولی با سربازان می‌جنگیدیم نه مردم.»

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

خاطره‌ای از خلبان محققی در کلام عقاب زاگرس

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان که از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس و از فرماندهان نهاجا پس از این دوران بود درباره امیر سرتیپ محققی می‌گوید: «در یکی از پروازهایم از پایگاه ششم شکاری بوشهر در سال‌های اول جنگ که همراه منوچهر محققی بودم پس از انجام مأموریت بر آسمان بغداد، به سمت مرز پرواز کردیم. منوچهر محققی یک از خلبانان همیشه آماده بود که در هنگام بازنشستگی رکورددار جهانی پرواز برون‌مرزی بود، اما متأسفانه در کم‌تر جایی نامی از ایشان است. هر چند محققی و امثال محققی برای نامشان نجنگیدند بلکه برای وطن بود که جنگیدند و بارها مرگ را به چشم دیدند.»

وی در ادامه افزود: «طبق معمول حجم موشک‌ها و توپ‌های ضد هوایی پدافند عراق زیاد بود و از هر طرف بر ما وارد می‌شدند. تا جایی که توانستیم موشک‌ها و توپ‌ها را جا گذاشتیم، اما متأسفانه حجم موشک‌ها و توپ‌ها به‌قدری بود که نویز، رپیتر و چف هم دیگر بی‌تاثیر بودند. نهایتاً با دیدن به‌موقع چراغ هشدار دهنده نهایی و قبل از اصابت موشک به فانتوم با اجکت کردن هواپیما را ترک کردیم. محققی نیز از ناحیه دست چپ چندین تیر از رگبار مسلسل خورد.»

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

خلبان ایرانی که شلیک ضد هوایی به فانتومش را کسر شان خود می‌دانست

یکی دیگر از همرزمانش درباره او می‌گوید: «امیر تیمسار منوچهر محققی اخلاق منحصر به فردی داشت، شلیک توپ ضد هوایی به فانتومش را کسر شأن خود می‌دانست و جواب آن را متقابلا با شیرجه و شلیک توپ دماغه فانتوم می‌داد. روزی که به همراه جاویدان؛ عباس دوران به عملیات برون مرزی رفته بود در راه باز گشت از دسته پروازی جدا شد و با تغییر مسیر، تیربار ضد هوایی را که در مسیر رفت به طرفش شلیک کرده بود منهدم کرد، رفتارهای قدرناشناسانه با وی منوچهر را در سال‌های پس از جنگ گوشه گیر کرد، ایشان هم اینک از آسیب‌های جدی به ستون فقرات به علت کثرت پروازهای جنگی رنج می‌برد!»

او در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود که بچه‌ها اینقدر Low Level بروی خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی‌های خلیج فارس کباب شدند.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟/ خلبانی که بارها مرگ را به چشم خود دید

عیادت امیر نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش از امیر سرتیپ محققی 

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش ۲۱ شهریورماه امسال با حضور در بیمارستان بعثت، از نردیک در جریان وضعیت بیماری یکی از خلبانان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش قرار گرفت. وی در گفت‌وگو با پزشکان معالج و کادر درمان ضمن برشمردن خدمات ارزنده و مجاهدت‌های چشمگیر امیر محققی در دوران دفاع مقدس، بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و لازم برای درمان امیر «محققی» تأکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.