در اولین فرصت به حساب تورم خواهیم رسید!

دیلی صباح گزارش داد، رییس جمهور ترکیه در واکنش به افزایش پی در پی تورم در کشورش با بیان اینکه دولت متعهد به جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت ها است، گفت: در اولین فرصت به تورم خواهیم پرداخت و روند آن را تحت کنترل در خواهیم آورد. 

اردوغان که پیش تر نیز بارها و بارها خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه شده و خود را " دشمن نرخ بهره" خوانده بود افزود: نرخ بهره در ترکیه در مقایسه با دیگر کشورها هنوز خیلی خیلی زیاد است و باید کاهش پیدا کند.

رییس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت در تلاش است تا به یک راهکار پایدار در کاهش نرخ تورم دست پیدا کند، افزود: شاهد هستیم که قیمت های روی قفسه های فروشگاه ها روز به روز بیشتر می شود. به زودی این تورم را تحت کنترل خود در خواهیم آورد. 

نرخ تورم ترکیه در ماه آگوست برای نخستین بار در دو سال اخیر از ۱۹ درصد هم عبور کرد و به ۱۹.۲۵ درصد رسید. دولت ترکیه تاکنون بارها از برنامه های خود برای کاستن از شتاب نرخ تورم رونمایی کرده که هر بار در تحقق این هدف ناکام مانده است. نرخ تورم مواد غذایی به عنوان پیشران تورم در ماه های اخیر افزایش زیادی داشته و به ۳۰ درصد در ماه آگوست رسیده است. 

شهاب کاوچیوغلو- رییس بانک مرکزی ترکیه- اوایل این ماه اطمینان خاطر داده بود سیاست های جدید بانک مرکزی باعث خواهد شد نرخ تورم از سه ماهه پایانی سال جاری میلادی کمتر شود. وی با اشاره به اینکه هسته تورمی در ماه آگوست به ۱۷ درصد رسیده، بر اهمیت اتخاذ انضباط مالی بیشتر برای مهار تورم تاکید کرده بود. 

بانک مرکزی ترکیه در آخرین نشست هفتگی خود تصمیم گرفته بود تا نرخ بهره را در محدوده فعلی حفظ کند. دولت ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی را برای سال آینده هدف گذاری کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.